•  

Zes tips voor effectieve storytelling

12 February 2015

Storytelling is een fijne tool om je boodschap over te brengen. Het wordt nog niet altijd effectief ingezet. In dit artikel van Realimpact lees je wat de status quo is van storytelling en hoe je het beter inzet.

Storytelling, een begin
Je zou haast gaan overwegen om dit artikel te beginnen met “er was eens”. Maar nee, laten we onszelf tot de orde roepen. Veel blogs over stoytelling beginnen hiermee. De rek is er nu wel uit. Er is al veel geschreven over storytelling en het wordt ook veel gebruikt als marketingtool. Waar staan we nu met storytelling?

Hoe werkt storytelling?
Bij storytelling wordt een verhaal verteld rondom een merk of product, om zo sterkere associaties te creëren die emoties oproepen en de fantasie aanspreken. Zo ontstaat er een betere merklading. Het grotere verhaal, brede associaties die bij het merk/product horen en de essentie van het merk spelen hierbij de hoofdrol. Waar staat een merk echt voor? Niet de eigenschappen van de crème maar de belofte ervan.

Storytelling= orde scheppen & identificatie
Verhalen maken een geheel van de losse associaties en zorgen zo voor orde. Zo wordt de kernboodschap van een merk overzichtelijker en beter uit te leggen. Mensen lezen liever een verhaal dan een formeel stuk over de missie van een bedrijf. We willen bij de hand genomen worden, wij willen ontroerd worden en ons identificeren. Ons brein werkt ook zo. We onthouden meer als er een verhaal om de boodschap gegoten is. Storytelling kan ook gebruikt worden om complexe of meer abstracte ideeën uit te leggen.

Storytelling nog niet effectief ingezet
Veel bedrijven gebruiken storytelling en slagen erin om zo hun merk beter op de kaart te zetten, anderen lukt het minder goed om storytelling effectief in te zetten. De vaardigheden die nodig zijn om inspirerende en tot de verbeelding sprekende verhalen te schrijven ontbreken. Deze vaardigheden ontbreken ook voor online storytelling. De juiste platforms worden slecht of niet gebruikt. Goede techniek en vormgeving is essentieel. Ook hier wordt de plank misgeslagen.

Hoe kan storytelling effectiever ingezet worden?

  • Begin met een contentstrategie. Dat is het enige natuurlijke startpunt als het gaat om de creatie van content. Bepaal welke content jouw doelgroep aanspreekt en stel voorwaarden op en afbakeningen. Zo blijf je consistent.
  • Gebruik goede inspirerende tekstschrijvers en goede vormgevers. Visuals kunnen bij online content niet ontbreken. Hierop verlies je aandacht.
  • Wees actief. Op alle platforms. Door aanwezig te zijn en met het aanbieden van kwaliteitscontent die perfect aansluit op het interessedomein word je thought leader
  • Zorg voor een “fanbase”, deze zal je bereik vergroten
  • Analyseer. Bepaal het effect, bestudeer je doelgroep beter etc.
  • Begin opnieuw en nu beter dan de vorige keer

Meer weten over storytelling? Of op zoek naar een goede tekstschrijver? Neem dan contact op met Realimpact! Bel ons op 026-2100.202 mail of stuur een berichtje op Facebook, Linkedin of Twitter.

 


Referenties

rienk
"Na verloop van tijd kwamen er vanuit het online kanaal meer en meer leads binnen. Naast een toename in volume merken we dat gedurende de periode ook de kwaliteit toenam. Een goede investering zonder al te veel overbodige poespas."
- Zeilmakerij Buitink, Duiven

Onze specialisten

Ina Lambrecht
Social Media Expert
ina
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV