•  

Deel 1: Welke contentstrategie kies je?

6 November 2014

Iedere communicatie adviseur of contentbeheerder zal met deze vraag wel eens hebben geworsteld. Het is tenslotte een vraag waar niet snel een simpel antwoord op te geven is. En vaak is er geen ladekastje waarin kant-en-klare strategieën voor het grijpen liggen. Nee, er zal op z’n minst een brainstormsessie en een doelgroepanalyse plaats moeten vinden, voordat de ‘juiste’ keuze kan worden bepaald. Waarom ik ‘juiste’ tussen aanhalingstekens zet, is omdat je achteraf pas evalueert of de gekozen strategie de juiste was.

Stappenplan in het kort
Rekening houdend met de doelgroep van Realimpact, neem ik aan dat ik niet te uitgebreid in hoef te gaan op de elementen van een strategie. Daarom geef ik ze hier even in het kort aan. De onmisbare elementen van een strategie:

  • Bedrijfsdoel
  • Doelgroep
  • Communicatiemiddelen
  • Budget
  • Tijdspad

Alle elementen hangen nauw met elkaar samen. Welk communicatiemiddel je inzet, hangt bijvoorbeeld erg af van je doelgroep. Vast staat dat op social mediagebied,Facebook en LinkedIn momenteel de meest populaire netwerken in Nederland zijn. In het tweede deel van dit blog over contentstrategie ga ik dieper in op deze twee netwerken.

Crossmedia
Natuurlijk sluit het ene netwerk het andere niet uit. Je kunt ook gebruik maken van beide netwerken of combineren met Twitter (korte miniblogs), Google+, Instagram, nieuwsbrieven en off-line communicatiemiddelen. Zoals gezegd, hangt dit onder andere af van waar je doelgroep zich bevindt. Door de netwerken te combineren, wordt de doelgroep op een effectievere en intensievere manier aangesproken.

On-page en off-pagefactoren
Stel dat je je website helemaal SEO-proof hebt gemaakt, vergeet dan niet om SEO ook toe te passen op de off-pagefactoren. In de context van dit blog betekent dit, dat je ook de posts en de eventuele bedrijfspagina’s optimaliseert. Gebruik relevante zoektermen, maar ook klantvriendelijke url’s en plaats de juiste ankerteksten bij de verwijzing naar je website. Vooral dit verwijzen is een vereiste, je wilt uiteindelijke bezoekers naar je website trekken.

Meer weten over het opzetten van een contentstrategie? Of nieuwsgierig wat Realimpact voor u kan betekenen op het gebied van webcontent en social media? Laat uw gegevens dan hier achter zodat Realimpact vrijblijvend contact met u op kan nemen en lees blog deel twee over contentstrategie binnenkort op de site van Realimpact!

Rietje Plugge (Linkedin profiel) schrijft als SEO tekstschrijver bij Realimpact en blogt over ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie en contentmarketing.

 


Referenties

marja
"Het verbetertraject van onze corporate website Movisie.nl was een hele uitdaging. Mede dankzij de inbreng van Realimpact zijn er grote stappen gemaakt en kunnen we er weer een hele tijd tegenaan."
- Marja van Middelaar, MOVISIE

Onze specialisten

Gerbrand van Barneveld
Adviseur Internet Strategie
gerbrand van Barneveld 300x201
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV