•  

Deel 2: Welke contentstrategie kies je?

18 November 2014

In het eerste deel van mijn blog over contentstrategie gaf ik je al wat algemene tips. In dit blog geef ik je meer inzage in twee communicatiemiddelen. Ik ga hier specifiek in op de voor- en nadelen van de grootste social media netwerken: Facebook en LinkedIn.

Ga hier naar 'Welke contenstrategie kies je? (deel 1)'

Contentstrategie voor Facebook
Op Facebook vind je het allemaal! Daarmee bedoel ik, bedrijven, overheid, communities, verenigingen, (groepen)personen van jong tot oud, op iedere locatie enz. Dit betekent overigens niet dat Facebook automatisch geschikt is voor ieder doel. Met onderstaande opsomming verduidelijk ik dit.

Voordelen van Facebook:
- Je merk, product of dienst is gratis onder de aandacht te brengen;
- Kans op groot bereik door virale verspreiding van jouw posts. (vind-ik-leuk en delen);
- Je kunt op directe wijze de relatie met de doelgroep onderhouden door snel op berichten te reageren. Ook kun je snel inspelen op de behoeften;
 - Er bestaan betaalde advertentiemogelijkheden, te vergelijken met Google Adwords.

Nadelen van Facebook:
- De concurrentie tussen de vele bedrijfspagina’s is enorm, waardoor het risico op ‘reclameweerstand’ toeneemt;
- Dit betekent dat je steeds creatiever te werk moet gaan om de doelgroep effectief te bereiken;
- Alleen met een vind-ik-leuk of delen, bereik je nog geen commerciële doelen;
- Facebook heeft (nog) geen uitgebreide zoekfunctie. Dit hindert het organisch zoekverkeer;
- Voor een B2B-aanpak is het imago van Facebook (nog) wat ongedwongen.

Contentstrategie voor LinkedIn
LinkedIn is meer bedoeld voor zakelijk netwerken. Zogenoemde prietpraat en het posten van gezellige vakantiefoto’s is daar niet zo op z’n plaats. Uiteraard vind je hier ook diverse doelgroepen, maar houd de tone of voice wel zakelijk.

Voordelen van LinkedIn:
- Het zoeken naar de gewenste netwerken/doelgroepen is heel eenvoudig;
- Door deelname aan discussies binnen relevante communities, kun je indirect je product of dienst onder de aandacht brengen. Profileer jezelf door nieuwsgierigheid en interesse op te wekken;
- Organisch zoekverkeer is mogelijk. Je kunt het organisch zoekverkeer binnen LinkedIn beïnvloeden door je eigen bedrijfsprofiel SEO-proof te maken;
- Aanbevelingen geven en ontvangen is een mogelijkheid;
- Ook hier kun je eenvoudig de relaties onderhouden met je klanten en hun behoeften in de gaten houden;
- LinkedIn biedt ook betaalde advertentiemogelijkheden aan.

Nadelen van LinkedIn:
- De reclameposts nemen ook op LinkedIn toe. Hierdoor kunnen je eigen posts ondergesneeuwd worden;
- Profielupdates van relaties zijn steeds moeilijker te bekijken. (Keuze van LinkedIn);
- De hele setting van LinkedIn wil nog wel eens geheel onverwachts wijzigen. Dat is lastig en het kan je contentstrategie verstoren;

Sommige bedrijven/personen willen netwerken met alles en iedereen. Het kost soms tijd en energie om het kaf van het koren te scheiden. Bewaak je imago door goed te beseffen met wie je een connectie aangaat en welk social media netwerk je gebruikt om jouw content over te brengen.

Realimpact kan helpen op het gebied van social media. Wil jij weten welk netwerk het meest geschikt is om toe te passen in jouw contentstrategie? Neem dan vrijblijvend contact op met Realimpact door te bellen op 026- 2100.202 of een berichtje te sturen via ons contactformulier.

Rietje Plugge (Linkedin profiel) schrijft als SEO tekstschrijver bij Realimpact en blogt over ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie en content marketing.


Referenties

Maximumbeauty
"Wij krijgen door de inzet van Realimpact maandelijks nieuwe klanten binnen. Wij zijn zeer tevreden met de inzet en betrokkenheid van onze adviseur. Helder, meedenkend, transparant en zakelijk!"
- Schoonheidssalon Maximum Beauty, Rotterdam

Onze specialisten

Ina Lambrecht
Social Media Expert
ina
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV