•  

Wat zijn personas?

3 January 2014

Personas zijn fictieve karakters die verschillende doelgroepsegmenten vertegenwoordigen. Deze doelgroepen kunnen klanten zijn, maar ook abonnees, donateurs, vrijwilligers, enzovoorts. Personas geven u grip op uw doelgroep en een kader bij het toetsen van marketing en communicatiemiddelen.

Het maken van personas is een methode van marktsegmentatie die u kan helpen beter te begrijpen wat mensen motiveert om zich aan u te verbinden door iets te kopen, te doneren of simpelweg uw organisatie te ondersteunen.

Personas kunnen, anders dan bij demografische en contextuele segmentatie, uw (potentiële) klanten op twee verschillende manieren indelen. Enerzijds kunnen ze ingedeeld worden op basis van de manier waarop ze uw product of dienst gebruiken. Anderzijds kan het zijn op basis van typerende waarden, voorkeuren of gedrag ten aanzien van uw product of dienst.

Personas worden idealiter gecreëerd uit beschikbare of recent verzamelde klantdata. En hoe beter uw personas worden gedefinieerd, hoe makkelijker het zal zijn om uw social media-inhoud, website content, e-mailberichten en uw branding activiteit in het algemeen vorm te geven.

U kunt zo creatief zijn als u wilt in het maken van uw personas, maar het is belangrijk om de volgende drie soorten gegevens toe te voegen aan uw personas:

Bestaande gegevens
Gebruik interne, en informatie van derden, om extra gegevens over uw personas te verzamelen.

Social media interacties
Beoordeel hoe actief ze zijn op social media platforms. Zijn ze gluurders, reageerders of scheppers?

Real life interacties
Wie in uw bedrijf gaat om met deze prospects, klanten en het publiek? Klantenservice, detailhandel, verkoop, sociale media, enz. meegerekend.

Persona's maken (PDF)

Wilt u aan de slag met personas voor uw organisatie? Download het PDF bestand Persona's maken waarin wordt uitgelegd hoe u voor uw organisatie tot de ideale persona komt.


Referenties

rienk
"Na verloop van tijd kwamen er vanuit het online kanaal meer en meer leads binnen. Naast een toename in volume merken we dat gedurende de periode ook de kwaliteit toenam. Een goede investering zonder al te veel overbodige poespas."
- Zeilmakerij Buitink, Duiven

Onze specialisten

Gerbrand van Barneveld
Adviseur Internet Strategie
gerbrand van Barneveld 300x201
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV