•  

Veranderingen in de SERP

7 March 2016

Het lijkt er op alsof Google beetje bij beetje veranderingen invoert binnen de SERP, Search Engine Results Page (zoekresultatenpagina van een zoekmachine). Toch is deze ontwikkeling al langer aan de gang.

Lees ons blog Google’s Kenniskaart: Kennis voor het oprapen maar eens door. Door deze Kenniskaart kon een verandering binnen de SERP al niet uitblijven. Maar er zijn inmiddels meer veranderingen zichtbaar. Lees dit blog en je bent weer up-to- date, zodat je weet waarmee je rekening kunt houden v.w.b. je SEO/SEA-strategie.

De SERP en de Kenniskaart (of Knowledgegraph)
Nog even een reminder. De Kenniskaart is een verzameling foto’s, video’s, en informatie die met jouw zoekopdracht te maken hebben. Ook worden in die kaart andere gerelateerde onderwerpen getoond. Kijk maar eens naar deze SERP als je op David Bowie zoekt. De Kenniskaart staat echter wel op de plek waar normaal de (betaalde) Adwordsadvertenties staan. Wij vroegen ons toen daarom al af, hoe de SERP zich verder zou gaan ontwikkelen.

Adwordsadvertenties verplaatst
Op een desktop lijkt het erop dat Google de verplaatsing van de Adwordsadvertenties (SEA) nu meer en meer heeft uitgerold, en dat deze een definitieve plek hebben gekregen op de SERP. Let op: het lijkt erop. We moeten nog even afwachten of Google dit definitief zo laat in de nabije toekomst.

Kijk ook eens naar dit voorbeeld waarbij we de zoekopdracht Laarzen hebben ingevuld. Hierop is te zien dat de eerste drie resultaten bovenaan de organische zoekresultaten staan, maar er staat ook een aantal onderaan deze  organische resultaten. Rechts zie je de Google’s shopping resultaten.

Deze methode zal voor Google zelf ongetwijfeld een extra conversie opleveren, want voor sommige adverteerders is het natuurlijk ook interessant om op te vallen in Google’s shopping. Commercieel goed uitgedacht dus. Wat precies de tarieven zijn voor plaatsing in beide categorieën, kunnen we je niet aangeven. Die hangen vooral nauw samen met het vraag- en aanbodspel binnen Adwords.

We hebben een aantal SERP’s bekeken en met elkaar vergeleken, en het ziet er naar uit dat er maximaal vier betaalde zoekresultaten bovenaan de organische resultaten worden geplaatst, en onderaan maximaal drie. Maar of dit zo blijft, is dus nog de vraag.

Afhankelijk van de zoekopdracht, wordt de rechterkant van de SERP blijkbaar gevuld met of de Kenniskaart, of met Google’s shopping of er is alleen een lege witte ruimte zichtbaar.

Consequenties voor de SEO
Het plaatsen van extra betaalde resultaten bovenaan de SERP, gaat natuurlijk wel ten koste van de zichtbaarheid van de organische resultaten (SEO). Want stel dat je website nu heel prettig bovenaan de SERP staat, of misschien net boven de vouw, dan loop je nu het risico dat jouw website ineens onderaan de vouw staat. Of in het meest vervelende geval staat je website pas op de tweede pagina. Dit betekent dat content- en/of SEO-beheerders, er nog harder aan moeten werken om een gunstige positie te veroveren op de SERP.

Over de auteur
Rietje Plugge (Linkedin profiel) schrijft als SEO tekstschrijver bij Realimpact en blogt over ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie en content marketing.


Referenties

marte
"De samenwerking is PARSHIP zeer goed bevallen. Het project is professioneel opgepakt en we zijn voorzien van deskundig advies over de gehele linie."
- Marte Arink, Parship

Onze specialisten

Ina Lambrecht
Social Media Expert
ina
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV