In de eerdere jaren van SEO kon je niet om het belang van zoekwoorden heen. Maar tegenwoordig spelen andere factoren een steeds grotere rol binnen het SEO-vakgebied. Hierdoor lijkt het alsof zoekwoorden er niet meer zo toe doen. Maar is dat ook zo?
SEO-factoren
Het afgelopen jaar hebben we in onze blogs veel SEO-factoren en ontwikkelingen besproken. Om het geheugen op te frissen, benoemen we er hieronder een aantal:
Accelerated Mobile Pages
Gebruikers van mobiele apparaten worden beter bediend via Accelerated Mobile Pages. Op deze manier zijn webpagina’s passend en leesbaarder op mobiele apparaten (smartphones, tablets en laptops).
Microdata
Microdata zijn stukjes aanvullende informatie over jouw webpagina. Denk aan afbeeldingen, beoordelingen, prijzen en data.
Web 4.0
Apparaten communiceren met elkaar (kunstmatige intelligentie). Dat kan gevolgen hebben voor hoe SEO in de toekomst moet of kan worden toegepast.
Rankbrain
Eerst werd het algoritme door alleen mensen ingesteld. Rankbrain houdt in dat het algoritme machinaal wordt gestuurd (kunstmatig). De intelligentie van een machine neemt daardoor een steeds grotere rol in.
Rich answers
Kort gezegd, komt dit er op neer dat een vraagsteller binnen de SERP zoveel mogelijk het volledige antwoord ziet op zijn vraag. De bedoeling van Google is om de vraagsteller beter van dienst te kunnen zijn.
Zijn zoekwoorden nu overbodig geworden?
Het antwoord op deze vraaag is eigenlijk heel simpel te geven: Zoekwoorden zijn NIET overbodig geworden. Door bijvoorbeeld de factoren en ontwikkelingen die we hierboven hebben genoemd, is het wel zo dat zoekwoorden in een tekst minder gewicht in de schaal leggen als voorheen. Bij een webpagina die SEO-technisch goed in elkaar zit, gaat het allang niet meer alleen over de zoekwoorden. Zet dus niet meteen je zoekwoordstrategie en -analyse overboord. Met de juiste zoekwoorden kun je nog steeds bepalen hoe bijvoorbeeld de ‘tone of voice’ van je webpagina moet klinken of je bepaalt makkelijker het juiste onderwerp. Want vergeet niet: Google’s ‘bot’ wil nog steeds altijd het onderwerp van je pagina achterhalen.
Voorbeeld
Beschouw het inzetten van zoekwoorden dus als een (nog) onmisbaar onderdeel van je SEO-strategie, maar het speelt geen hoofdrol meer. De factoren die we hebben genoemd zijn natuurlijk niet de enige, denk bijvoorbeeld ook aan de longtail zoekopdrachten. Veel mensen spreken zoektermen in en gebruiken daarbij langere zoekopdrachten, waarbij ze meestal iets in de buurt willen vinden.
Ter verduidelijking een voorbeeld:
Oude shorttail zoekopdracht: ‘Restaurant’
Huidige zoekopdracht: ‘Ik zoek een Indisch restaurant in de Jordaan, Amsterdam’.
Je begrijpt wel dat alleen met het woord ‘Restaurant’ jouw webpagina geen hoge positie in de SERP zal behalen. Je concurrent die ook aan lokale optimalisatie doet en het soort restaurant beter heeft beschreven, zal naar alle waarschijnlijkheid beter scoren.