•  

Snapchat – een geschikte marketingtool?

12 August 2015

Zowel de jeugd van tegenwoordig als de makers van social media apps zitten niet stil. We zijn nog maar net ingeburgerd in Facebook/Twitter/Instagram-land en er komt alweer een nieuwe social hype om de hoek kijken: Snapchat. Maar wat is Snapchat en is het een geschikt marketingkanaal?

Wat is Snapchat?
Snapchat is een applicatie voor IOS of Android smartphones waarmee je door middel van het versturen van foto’s met elkaar kunt chatten. De foto’s zijn maximaal 10 seconden in beeld die, mits je geen printscreen maakt, niet meer terug te zien zijn. Waar het bij Instagram vooral om ‘picture perfect’ gaat , gaat het bij Snapchat om ‘now & real’: wat ben je waar op welk moment aan het doen?

De applicatie is voornamelijk populair onder de Y-generatie: de generatie die tussen 1980 en 1996 geboren is en haast volledig is opgegroeid met internet en de toenemende digitalisering. Tegenwoordig heeft 71% van de jongeren Snapchat op zijn of haar telefoon staan. Als marketeer een goede kans de doelgroep te bereiken, zou je zeggen. Wat zijn eigenlijk, marketingtechnisch gezien, de voor-en nadelen van Snapchat?

Voordelen

  • Now & Real: Realtime reality, mensen worden meteen bereikt.
  • Potentieel groot bereik: tegenwoordig heeft haast 71% van de jongeren Snapchat op zijn of haar telefoon staan.
  • Persoonlijk
  • Thumb stopping: Op Twitter of Facebook is het aantal mensen dat met een bericht wordt bereikt gelijk aan het aantal mensen dat het bericht mogelijk heeft gezien tijdens het scrollen. Bij Snapchat worden mensen bereikt die er zelf voor kiezen een Snapchat Story te bekijken.

Nadelen

  • Snapchat heeft nog altijd een hoog ‘fun-gehalte’
  • Jongeren kiezen zelf de bedrijven die zij willen volgen en gaven in onderzoek aan vooral niet benaderd te willen worden middels advertenties en banners
  • Tevens is het effect van Snapchat als eventueel marketingkanaal niet goed meetbaar. Komt een toename in aankopen door een toename van volgers in Snapchat of door die ene reclamestunt?

Een oplossing is het opstellen van een uitgekiende contentstrategie. Welke behoefte is er? En is jouw doelgroep wel aanwezig op Snapchat? Vooralsnog is Snapchat vooral populair onder jongeren. Mocht dit de doelgroep zijn van jouw bedrijf, dan is het de moeite waard eens te gaan onderzoeken of Snapchat een mogelijk kanaal is om jouw doelgroep te gaan bereiken.

Meer weten over Snapchat of social media? Neem dan eens contact op met Realimpact. Realimpact is een gespecialiseerd online marketing bureau op gebied van social media, SEO, SEA en contentmarketing. Bel ons op 026-2100.202 of mail naar: info@realimpact.nl. Wij helpen je graag verder!

 


Referenties

riengoed
"De juiste zichtbaarheid en vindbaarheid is voor een basisschool als Confetti van levensbelang. Realimpact brengt onze doelgroep in contact met ons en zorgt dat het daar niet bij blijft."
- Basisschool Confetti, Arnhem

Onze specialisten

Ina Lambrecht
Social Media Expert
ina
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV