•  

Semantiek in SEO

1 April 2015

De termen ‘Semantiek’ of ‘Semantische zoekmachine’ worden in diverse artikelen op het internet steeds meer in verband gebracht met SEO. Maar wat betekenen deze termen en hoe pas je semantiek toe op je webcontent? In dit blog gaan we eerst in op de betekenis en daarna op de toepassing hiervan.

Betekenis van Semantiek
Semantiek betekent letterlijk: ‘Leer van de betekenis’. Dit zegt natuurlijk nog niet zoveel. Eenvoudiger gezegd, houdt het niets meer in dan woorden of zinnen met een dubbele betekenis in de juiste context plaatsen. Hierdoor ontstaan er geen misverstanden tijdens de interpretatie. We geven hier enkele voorbeelden van:

  • Schilder: Stel je schrijft over een schilder. Uit de content (tekst, links, afbeeldingen etc.) moet dan wel duidelijk blijken dat je het over een huisschilder of kunstschilder hebt;
  • Bank: Wil je het over een zitmeubel hebben of over een financiële instelling?;
  • Content: Gaat je tekst over tevredenheid, een inhoudsopgave of webcontent?

Bovenstaande voorbeelden zijn vrij eenvoudig, maar SEO-technisch gezien ligt het opstellen van semantische webcontent iets ingewikkelder. Daarom gaan we er hier dieper op in.

Semantiek in SEO
Sinds de komst van Google's Kenniskaart is het toepassen van semantiek in de webcontent belangrijker geworden. Ook de toename van long-tail zoekopdrachten, door middel van voice -search of mobile search, speelt hierbij een rol. Wil je nog meedingen naar een goede positie in Google’s zoekresultaten, besef dan dat de tijd van het focussen op één zoekwoord voorbij is. Het algoritme is veranderd en vraagt van contentbeheerders een meer semantische aanpak. Google wil eigenlijk de juiste context plaatsen bij de opgegeven zoekopdracht. Dit doet Google door naar verbanden met de zoekopdracht te zoeken, om zo het beste resultaat te kunnen bieden.

Een voorbeeld:

De zoekopdracht luidt: ‘Lourdes in Frankrijk’. De resultaten tonen diverse webpagina’s die allemaal te maken hebben met de bedevaartplaats Lourdes in Frankrijk. Ook wordt er een Kenniskaart over de plaats getoond met allemaal gerelateerde resultaten. Kijk ook eens naar het verschil in de resultaten als je alleen ‘Lourdes’ in zou tikken (wis eerst even je zoekgeschiedenis). Je komt er dan al snel achter dat de resultaten niet meer alleen met de bedevaartsplaats te maken hebben.

Waarom is semantiek belangrijk voor SEO?
Kies een uit bovengenoemde resultaten op de Wikipediapagina dan zie je eigenlijk al in één oogopslag, waarom deze pagina hoog scoort. De semantiek is hier uitstekend toegepast. De hele content is goed gevuld met relevante informatie, afbeeldingen en gerelateerde links. Al deze items zijn met elkaar verbonden in dezelfde context. Een verkeerde interpretatie maken, is niet meer mogelijk. Met andere woorden: het is duidelijk dat deze pagina niet gaat over bijvoorbeeld Lourdes, de dochter van Madonna. Voor Google is het nu heel eenvoudig om verbanden te leggen met het werkelijke onderwerp.

Conclusie
Wil je de semantiek toepassen, let dan op de volgende punten:

  • Zorg voor een duidelijke context in de teksten;
  • Leg waar mogelijk verbanden door middel van links;
  • Houd rekening met lokale zoekopdrachten;
  • Maak gebruik van afbeeldingen en voorzie deze van een passende alt-tag.

Pas je dit alles consequent toe, dan neemt de kans toe dat Google jouw webpagina sneller relateert met andere relevante webpagina’s. Het kan daardoor zomaar zijn dat je niet alleen hoger scoort in Google, maar dat jouw webpagina ook in de Kenniskaart voorkomt. Dit levert je hopelijk een toename van nieuwe bezoekers op en wellicht meer bekendheid en conversie!

Over de auteur
Rietje Plugge (Linkedin profiel) schrijft als SEO tekstschrijver bij Realimpact en blogt over ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie en content marketing.

 


Referenties

Maximumbeauty
"Wij krijgen door de inzet van Realimpact maandelijks nieuwe klanten binnen. Wij zijn zeer tevreden met de inzet en betrokkenheid van onze adviseur. Helder, meedenkend, transparant en zakelijk!"
- Schoonheidssalon Maximum Beauty, Rotterdam

Onze specialisten

Gerbrand van Barneveld
Adviseur Internet Strategie
gerbrand van Barneveld 300x201
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV