•  

Het belang van een Sitemap

4 November 2015

Op het internet staat veel informatie over Sitemaps en het belang ervan. Wij hebben de informatie voor je verzameld en gerangschikt. Op deze manier heb je in dit blog alle informatie over Sitemaps overzichtelijk bij elkaar.

Betekenis van een sitemap
In een sitemap vermeld je alle URL’s die voorkomen op je website. Deze URL’s verwijzen naar de webpagina’s op de website. Deze hele verzameling URL’s sla je op in een bestand en dit bestand vormt dus je sitemap. De sitemap biedt je vervolgens aan de zoekmachines aan. Dit is een vrij korte en eenvoudige beschrijving, maar hieronder gaan we er dieper op in.

Waarom een sitemap?
Wanneer je een sitemap aan een zoekmachine aanbiedt, laat je in feite heel overzichtelijk de webstructuur aan de zoekrobot zien. Daardoor kan de robot beter zijn weg vinden, wat weer gunstig is voor de indexering. Je kunt dus stellen dat een zoekmachinerobot snel ziet welke pagina’s er allemaal op je website staan. Niet voor iedere website is een sitemap nodig. Zoals Google zelf aangeeft, is een sitemap vooral aan te raden als bijvoorbeeld:

  • de website uit veel webpagina’s bestaat;
  • de website bestaat uit veel categorieën die niet goed aan elkaar zijn gekoppeld;
  • er nog weinig externe links naar de website bestaan.

Bestaat er in bovengenoemde situaties geen sitemap, dan neemt de kans toe dat een robot een URL over het hoofd ziet.

Twee soorten sitemaps
Er bestaan twee soorten sitemaps. Sitemaps die speciaal voor bezoekers bestemd zijn: voorbeeld bezoekers sitemap. De andere sitemaps zijn bedoeld voor zoekmachines. Dat zijn de  XML-sitemaps.
Een XML-sitemap bestaat niet alleen uit de aanwezige URL’s op de website, maar ook uit de informatie over de url’s. (metadata). Je kunt bijvoorbeeld aangeven wanneer de URL is toegevoegd of de relevantie daarvan). We richten ons in dit blog vooral op de XML-versie.

Hoe maak je een XML-sitemap aan?
Binnen diverse CMS’en kun je heel eenvoudig een XML-sitemap aanmaken. Dit kan vaak via een speciaal hiervoor ontworpen geïntegreerde plug-in. Ook zijn er gratis online sitemap-generators te vinden op het internet. Er bestaan er talloze van. Bekijk deze resultaten maar eens. Natuurlijk is het ook een optie om handmatig een XML-site te maken, maar dat kost een hoop tijd en energie.

XML-Sitemap aanbieden aan de zoekmachine (Google)
Oké, je sitemap is gereed, en nu wil je hem aanbieden aan Google. Dit doe je via Google Search Console (de vroegere Google Webmasters Tool). Let op: hiervoor moet je wel even een account aanmaken. Onder de rubriek ‘Crawlen’  staat ‘Sitemap’ vermeld. Via deze link kun je de sitemap aanbieden. Je doet er overigens goed aan om de sitemap eerst te valideren. Op het internet kom je ook hiervoor weer diverse online tools tegen, waarmee je de sitemap kunt checken.

Sitemap versus SEO
We noemen enkele SEO-feiten van een XML-sitemap.

  • De indexatie verloopt soepeler: Met een sitemap worden ook de meer diepliggende  URL’s geïndexeerd. Een robot hoeft namelijk minder moeite te doen om de website door te crawlen om ook deze URL’s op te sporen;
  • Een XML-sitemap verhoogt niet de kans op een betere positie in de zoekresultaten;
  • Wel wordt een URL beter vindbaar door de indexatie;
  • Je wekt vertrouwen op bij Google door zoveel mogelijk URL’s te laten zien. Hoe meer je er laat zien, hoe meer ervan uit wordt gegaan dat er geen verborgen content bestaat.

Succes!

Over de auteur
Rietje Plugge (Linkedin profiel) schrijft als SEO tekstschrijver bij Realimpact en blogt over ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie en content marketing.


Referenties

rienk
"Na verloop van tijd kwamen er vanuit het online kanaal meer en meer leads binnen. Naast een toename in volume merken we dat gedurende de periode ook de kwaliteit toenam. Een goede investering zonder al te veel overbodige poespas."
- Zeilmakerij Buitink, Duiven

Onze specialisten

Gerbrand van Barneveld
Adviseur Internet Strategie
gerbrand van Barneveld 300x201
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV