•  

Tips virale marketing: do's

8 October 2014

Wat een video of marketing actie viraal gaat doen is van te voren lastig te bepalen. Wat je zeker kunt proberen en wat je vooral moet laten, is wel bekend. Virale marketing kan een merk maken en het geeft een hoog rendement voor een vaak zeer lage investering. Het is dus zeker de moeite waard om je er in te verdiepen en eventueel een partner hierin te zoeken. Realimpact kan deze partner zijn.

Hieronder volgen een aantal 'do's' om een succesvolle virale campagne te lanceren:

Doen: Maak de virale campagne onderdeel van je marketingplan. Deze dient net als de andere marketingmiddelen tot in de puntjes uitgedacht en georganiseerd te worden. Zorg dus voor een doel voor je virale campagne.

Doen: Verdiep je in je doelgroep. Je kunt alleen dan de content aanbieden die de doelgroep echt leuk vindt om door te sturen. Trigger hen om naar je video/campagne te kijken.

Doen: De content moet triggeren tot het verspreiden ervan. De content die in aanmerking komt om viraal te gaan is origineel, grappig of nooit eerder vertoond. Anders zal de content niet viraal gaan. 

Doen: Draag bij aan de buzz. Nodig journalisten uit, film de actie, plaats het op Youtube, verspreid het via online netwerken en houd die sneeuwbal draaiende. Misschien kost dit onderdeel wel het meeste geld. Investeer hier dan ook in.

Doen: Maak de content makkelijk te verspreiden. Als je zelf online iets leuks tegen komt, wil je dat met één druk op de knop delen met anderen. Meer stappen wil je eigenlijk niet ondernemen. Zorg er dan ook voor dat jouw ontvangers in jouw virale campagne geen overbodige stappen hoeven te ondernemen.

Doen: Reageer op reacties. Het is de bedoeling dat je een connectie maakt met je doelgroep en nog liever dat je een relatie met ze opbouwt. Wees dus goed bereikbaar en reageer tijdig op bijvoorbeeld comments op social media en e-mails.

Handboek 'Virale marketing voor dummies'
In het handboek ‘Virale Marketing voor Dummies’ zijn alle artikelen rondom virale marketing verzameld. Naast voorbeelden van succesvolle virale marketingcampagnes, vind je in dit handboek do's en dont's en een stappenplan virale marketing. Download het handboek 'Virale Markting voor Dummies'.

Wilt u na het lezen van deze blog meer weten over wat Realimpact kan betekenen op het gebied van virale marketing? Neem dan contact op via ons contactformulier of bel op 026-2100 202.


Referenties

marja
"Het verbetertraject van onze corporate website Movisie.nl was een hele uitdaging. Mede dankzij de inbreng van Realimpact zijn er grote stappen gemaakt en kunnen we er weer een hele tijd tegenaan."
- Marja van Middelaar, MOVISIE

Onze specialisten

Ina Lambrecht
Social Media Expert
ina
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV