Virale marketing was voor de komst van de mobiele telefoon en het internet een stuk lastiger geweest. De verspreiding van nieuws is echter van alle tijden. Een roddel van echt goede kwaliteit heeft zich in de loop der tijden altijd een weg weten te banen naar een vaak ongewenst grote hoeveelheid mensen. De snelheid waarin het nu echter gebeurt is ongekend.
Virale marketing= snelheid en bereik
Virale marketing wordt als volgt gedefinieerd: ‘virale marketing is een strategie waarbij de marketeer een campagne opzet met als doel de verdere verspreiding van de campagne door ontvangers.’ Het baseert zich op het concept dat ideeën zich als virussen verspreiden. Als 1 persoon het doorgeeft aan een ander is de eeuwige verspreiding van het virus al gerealiseerd. Zo is de theorie.
Het is een marketingtechniek die als doel heeft met een catchy actie/campagne/video zo snel mogelijk zo veel mogelijk mensen te bereiken. Dit kan op de ouderwetse manier van mond-tot-mond, maar ook via sociale media kanalen. De boodschap verspreidt zich in razend tempo als een niet te stoppen virus over netwerken. Hierbij zijn landgrenzen, valuta’s en tijdzones irrelevant.
Virale marketing bestaat uit een moeilijke cocktail
Niet elke actie gaat viraal. Een ideale campagne bestaat uit de perfecte mix van ingrediënten. Het is moeilijk precies te verklaren welke mix van ingrediënten het virale effect veroorzaakt, maar onderstaande tips geven een goed beeld:
Dit zijn enkele voorwaarden waaraan een actie in ieder geval moet voldoen wil het viraal gaan. Timing kan ook een rol spelen. Het blijft een kwestie van proberen.
Handboek 'Virale marketing voor dummies'
In het handboek ‘Virale Marketing voor Dummies’ zijn alle artikelen rondom virale marketing verzameld. Naast voorbeelden van succesvolle virale marketingcampagnes, do's en dont's en een stappenplan virale marketing. Download het handboek 'Virale Markting voor Dummies'.