•  

Google’s Search Console

11 May 2016

Iedere webmaster of iedereen met een eigen website, wil natuurlijk de prestaties van de website volgen. Dan kunnen ze eigenlijk niet zonder Google’s Search Console. Het is een instrument waarin Google veel van zijn tools heeft samengebracht.

Vorig jaar (2015) heette de Console ‘Google Webmasters Tools’, maar Google veranderde de naam in ‘Google’s Search Console’. De Console is er overigens niet alleen voor professionele webmasters. Ook is de Console voor hobbyisten zeer handig en eenvoudig in het gebruik. De Console is zowel aan websites als aan apps te koppelen.

Waar kun je Google’s Search Console voor gebruiken?
Met Google’s Search Console kun je allerlei gegevens inwinnen over je website. Aan de hand van deze gegevens kun je je website optimaliseren voor bijvoorbeeld de gebruikers en voor de organische vindbaarheid (SEO). Voor tekstschrijvers, webmasters en e-commerce professionals zijn de gegevens natuurlijk ook zeer waardevol. De Console kan gebruikt worden als aanvullende informatie op de rapportages uit Google Analytics, omdat de Console gegevens verstrekt die Analytics niet verstrekt en vice versa. We sommen een aantal mogelijkheden voor je op:

  • Opsporen van crawlfouten
  • Aangeven van een canonical url bij dubbele content
  • Webpagina’s aanmelden voor indexering (of gehele sitemap) en de status daarvan volgen
  • Zoekwoorden zijn zichtbaar: met welke zoekwoorden is een webpagina gevonden

Koppeling Google Analytics en Google’s Search Console
Heb je ook een Google Analytics account, dan kun je de Console en Analytics aan elkaar koppelen Dit is per website mogelijk. Het voordeel hiervan is dat je in de Analytics rapportages de Console gegevens kunt integreren. Op die manier heb je sneller een totaaloverzicht van de relevante data. Een ander voordeel is dat bepaalde gegevens die Analytics niet weergeeft, dan wel worden getoond.

Nog even een aantal voordelen Google’s Search Console

  • Inzicht in externe links – nuttig voor de linkbuildingstrategie
  • Zichtbare zoekopdrachten – bruikbaar voor zowel SEO als SEA
  • Snel inzicht in technische errors en virussen

Snel inzicht in pagina’s die niets ‘doen’, waardoor ze kunnen worden verwijderd –  goed voor de SEO.

Over de auteur
Rietje Plugge (Linkedin profiel) schrijft als SEO tekstschrijver bij Realimpact en blogt over ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie en content marketing.


Referenties

marja
"Het verbetertraject van onze corporate website Movisie.nl was een hele uitdaging. Mede dankzij de inbreng van Realimpact zijn er grote stappen gemaakt en kunnen we er weer een hele tijd tegenaan."
- Marja van Middelaar, MOVISIE

Onze specialisten

Ina Lambrecht
Social Media Expert
ina
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV