•  

Google’s Kenniskaart: Kennis voor het oprapen

6 December 2013

De Kenniskaart van Google is al een tijdje geleden (voorjaar 2013) in Nederland geïntroduceerd. Toch merk ik aan mensen in mijn directe omgeving (zowel privé als zakelijk) dat deze nieuwe Google feature nog niet erg bekend is. In mijn blog vertel ik je wat de Kenniskaart inhoudt.

Google’s Kenniskaart als ‘persoonlijke zoekassistent’
Met de Kenniskaart komt Google een stap dichterbij in de ambitie om jouw ‘persoonlijke zoekassistent’ te worden. In het verleden paste Google bepaalde zoekfuncties al aan om aan jou gerichtere zoekresultaten te kunnen tonen. Google biedt je bijvoorbeeld:

• Zoekresultaten op locatie via bijvoorbeeld Google maps
• Zoeksuggesties: “Bedoelde u misschien…….?”
• Synoniemen van zoektermen
• Automatische aanvullingen op de zoekopdrachten
• Zoekfilters en -opties

Een zoekmachine begrijpt de menselijke taal niet. Toch wil Google de zoekopdrachten veel beter leren begrijpen om voor jou de relevant mogelijke en meer gepersonaliseerde zoekresultaten te vinden. Om dit doel te realiseren, verzamelt Google zoveel mogelijk data vanuit bijvoorbeeld jouw Google+, Gmail en Google Now gebruik. Stel, je zoekt op ‘kapper’ en je woont in Amsterdam, dan is het best handig als alleen de kappers uit Amsterdam worden getoond.

Hoe werkt de Google Kenniskaart?
Als je een zoekopdracht in Google intikt, zie je normaliter bepaalde zoekresultaten onder elkaar tevoorschijn komen op de zoekresultatenpagina (SERP). Afhankelijk van de zoekopdracht komt er nu rechts van deze gebruikelijke resultaten een Kenniskaart in beeld. Deze toont resultaten die zowel direct als indirect zijn gerelateerd aan jouw zoekopdracht. Zodra je erop klikt, wordt de SERP bovenin opgesierd met een Carrousel die vol staat met nog meer gerelateerde items.

De Kenniskaart versterkt Google’s motto: “Wij geven antwoorden op nog niet gestelde vragen”. Bekijk eens het voorbeeld van een Google’s Kenniskaart en je krijgt een aardige indruk van wat Google daarmee bedoelt.

Met de Kenniskaart is de kans groot dat je relevante items tegenkomt waarvan je het bestaan niet afwist maar die wel degelijk bruikbaar voor je kunnen zijn of jouw interesse opwekken. De opmaak van de Carrousel speelt hierin een smaakmakende rol. De lay-out hiervan prikkelt al snel de nieuwsgierigheid.

Denkend aan Google’s motto komt er maar één passende zin bij mij op en dat is: ‘Nooit verwacht maar toch gekregen….’

Ook voor SEO relevant?
Het antwoord op deze vraag is natuurlijkvolmondig JA! Zoals we nu weten, wil Google de zoekresultaten steeds beter begrijpen. Google zoekt daarbij dus meer naar de relatie tussen diverse content items.Tel daarbij op dat ‘Google’s zoekmachine’ meer en meer gaat lijken op een ‘Google’s kennismachine’. Dit betekent dat de content aan complexere zoekopdrachten moet voldoen. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van:

• Video’s
• Afbeeldingen
• Locaties
• Handleidingen/stappenprocessen/andere documentatie
• Gerelateerde links
• Rich Snippets (via CMS)

Meer informatie over het toepassen van complexere zoekopdrachten, lees je in mijn Hummingbird-blog.

Overal een ‘passende’ Kenniskaart
Dankzij de Kenniskaart is een onderwerp grondiger maar ook sneller te bekijken dan eerst het geval was. Bovendien ‘past’ de Kenniskaart ook nog eens op devices zoals smartphones, tablets en natuurlijk de desktops. Wat wil een mens nog meer? Zou Google het antwoord hierop ook al weten……..?

Bel voor meer informatie over optimaal gebruik van content marketing met 026-2100.202 of laat uw gegevens achter op onze contactpagina voor een verdiepend gesprek.

Over de auteur
Rietje Plugge (Linkedin profiel) schrijft als SEO tekstschrijver bij Realimpact en blogt over ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie en content marketing.

 


Referenties

Maximumbeauty
"Wij krijgen door de inzet van Realimpact maandelijks nieuwe klanten binnen. Wij zijn zeer tevreden met de inzet en betrokkenheid van onze adviseur. Helder, meedenkend, transparant en zakelijk!"
- Schoonheidssalon Maximum Beauty, Rotterdam

Onze specialisten

Ina Lambrecht
Social Media Expert
ina
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV