•  

Welk effect heeft de CTR op SEO?

8 February 2017

De Click Through Rate (CTR) wordt vaak in verband gebracht met SEA, de betaalde zoekresultaten. Een hoge CTR wordt dan gezien als een positieve indicatie over hoe bezoekers op een betaalde advertentie reageren. Vinden ze hem wel of niet interessant genoeg om door te klikken bijvoorbeeld.

Voor meer uitleg over de betaalde zoekresultaten, verwijzen we naar de informatie over Adwords (SEA). Dit blog gaat namelijk in op de CTR-invloeden op de onbetaalde, organische resultaten (SEO).

CTR: een korte uitleg
Een CTR is eigenlijk niets anders dan een percentage dat de verhouding tussen het aantal keren dat een zoekresultaat getoond wordt en het aantal keren dat bezoekers op dat resultaat klikken. Voorbeeld: Aantal vertoningen 500 : 10 keer clicks = 2% CTR. Hoe hoger dit percentage is, hoe gunstiger dit is voor de SEO.

Voordelen voor SEO
Webmasters die hun webcontent volledig SEO-proof hebben gemaakt, hebben daarvoor natuurlijk veel tijd, energie en expertise ingezet. Toch is het mogelijk dat een webpagina die minder SEO-proof is gemaakt, een hogere positie in de SERP (zoekresultatenpagina) heeft dan een volledig SEO geoptimaliseerde pagina. En de CTR is nu precies een factor die dit kan veroorzaken.

Zoekmachine Google houdt namelijk niet alleen rekening met factoren als bijvoorbeeld interactieve webcontent, pagerank, externe links, mentions op social media en semantiek. Google houdt ook rekening met het aantal bezoekers, en hoe lang deze bezoekers op de webpagina blijven. Bezoekersaantallen én -duur dus. Ook aan deze twee factoren hangt Google gewicht. Hoe langer bezoekers op een pagina blijven, hoe betrouwbaarder en relevanter de content dan waarschijnlijk zal zijn. Een soort betrouwbaarheidsindicatie dus. En hoe meer bezoekers een webpagina heeft, hoe beter. Ook dit is een betrouwbaarheidsindicatie.

Conclusie: CTR is belangrijk
De conclusie is dat de CTR een factor is om rekening mee te houden. Een concurrende webmaster kan webcontent zo goed mogelijk SEO-proof maken. Maar komen er geen bezoekers, dan zal een mindere SEO-proofpagina, door de hogere CTR, toch hoger kunnen eindigen op de SERP. Bovendien kunnen meer bezoekers op termijn meer bekendheid opleveren, en daardoor misschien meer virals, likes en shares via social media.

Krik de CTR op
Een lage CTR kun op diverse manier proberen te verbeteren. Zorg bijvoorbeeld voor een duidelijk omschreven metatitel en een metaomschrijving inclusief Call to Action. Biijvoorbeeld: ‘Profiteer nu zelf van…..’ of ‘Lees hier er alles over’ of ‘Boek hier uw droomreis’. Maakt het voor zoekers via de metaomschrijving aantrekkelijk om naar de webpagina te klikken. En nog belangrijker, zorg ervoor dat de bezoekers niet meteen de pagina weer verlaten. Bied de juiste landingspagina en relevantie.

Veel succes.

Rietje Plugge (Linkedin profiel) schrijft als SEO tekstschrijver bij Realimpact en blogt over ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie en content marketing.

Referenties

marja
"Het verbetertraject van onze corporate website Movisie.nl was een hele uitdaging. Mede dankzij de inbreng van Realimpact zijn er grote stappen gemaakt en kunnen we er weer een hele tijd tegenaan."
- Marja van Middelaar, MOVISIE

Onze specialisten

Jwan Shiho
Accountmanager
jwan
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV