Veel mensen zullen er misschien nog nooit van hebben gehoord, maar toch worden microdata al een aantal jaren toegepast in de HTML5-code van websites. Het zal ons zelfs niets verbazen als je onbewust al heel veel microdata voorbij hebt zien komen tijdens je speurwerk via Google.
Denk bijvoorbeeld aan een afbeelding of klantbeoordelingen in de zoekresultaten. Herkenbaar? Vast wel toch? Na het lezen van dit blog herken je ze nog sneller en weet je meer over het nut van microdata.
Wat zijn microdata?
Microdata zijn eigenlijk niets anders dan kleine stukjes aanvullende data. Deze extra’s helpen Google’s bot om het juiste onderwerp en de juiste context van jouw webpagina te achterhalen. Deze stukjes data kun je zelf toevoegen via de HTML5-code. Denk aan bijvoorbeeld de volgende aanvullende data:
Rich Snippets
Het kan zijn dat het bovenstaande je bekend voorkomt wanneer je ons blog Rich Snippets – opvallend en effectief hebt gelezen. Dat klopt. De overeenkomst met het bovenstaande is dat Rich Snippets ook extra informatie geven over een webpagina. Maar er is een verschil. Rich Snippets geven de informatie aan de bezóeker via de SERP, en zijn opgebouwd uit microdata. En zoals je nu weet, geven microdata op hun beurt extra informatie aan Google’s robot.
Voordelen van microdata
Zoals we al aangaven, helpen de microdata Google’s robot. Achterhaalt de bot van jouw webpagina het onderwerp en context, dan wordt de pagina op de juiste manier geïndexeerd. Goed voor de SEO dus.
Een ander voordeel is dat met die extra informatie (Rich Snippets) jouw webpagina beter opvalt tussen de zoekresultaten in de SERP. En we blijven het herhalen, hoe beter je opvalt met deze extra informatie, hoe meer kans op conversie.
Hoe ga je te werk?
De Engelstalig Schema.org verstrekt alle HTML5-markeringen die je kunt gebruiken om de gewenste microdata in je code te zetten. Ook staan er instructies vermeld over hoe en waar de markeringen moeten worden geplaatst. Lees die instructies goed door en blader ook gewoon rustig die site door. Op die manier krijg je veel achtergrondinformatie en een goede indruk van wat er allemaal mogelijk is.
Je hebt geen kennis van HTML5. Wat nu?
Is de HTML5-code niet jouw ding, of weet je er gewoon te weinig van af? Geen probleem. De tegenwoordige CMS-pakketten zijn vaak genoeg voorzien van mogelijkheden waarmee je eenvoudig microdata kunt plaatsen. Of misschien ken je iemand die veel verstand heeft van de HTML5-code?
Laat je in ieder geval niet afschrikken door al die markeringen en instructies van Schema.org. De site doorbladeren is sowieso leerzaam voor als je wat meer wilt weten over de markeringen van microdata. Succes!
Over de auteur
Rietje Plugge (Linkedin profiel) schrijft als SEO tekstschrijver bij Realimpact en blogt over ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie en content marketing.