•  

Waarom upgraden naar Universal Analytics?

22 September 2014

Bij het aanmaken van een nieuw Google Analytics account hebben we lange tijd de keuze gehad om gebruik te maken van de klassieke Google Analytics code of de Universal Analytics code. Universal Analytics bevond zich gedurende deze periode in een testfase. Nu is Universal Analytics helemaal uit bèta en zijn alle Universal Analytics features voor iedereen beschikbaar.

Via deze blogpost leggen we u in het kort uit wat de extra mogelijkheden zijn van Universal Analytics en waarom het verstandig is om de klassieke Google Analytics code te upgraden naar Universal Analytics.

Verschillen Google Analytics en Universal Analytics

Voor een beter begrip van Universal Analytics en het maken van de keuze of u wel of niet over moet stappen naar Universal Analytics, is het belangrijk om te weten wat nou de verschillen zijn tussen de klassieke Google Analytics code en de Universal Analytics code. De belangrijkste verschillen tussen de klassieke Google Analytics code en de Universal Analytics code zijn:

 

Klassieke Google Analytics code

Universal Analytics Code

Sessies vs. Gebruikers

Sessies staan centraal

Gebruikers staan centraal

Online en Offline tracking

Online tracking

Online en Offline tracking

Cross-device tracking

Eén apparaat

Over meerdere apparaten

Configureerbare opties

Via aangepaste tracking-code

Via Google Analytics beheer

Additionele tracking

Vrije variabelen

Secundaire metrics/dimensies

Nieuwe features Universal Analytics

Met het nieuwe meetprotocol is het onder meer mogelijk gemaakt om een ‘user ID’ te koppelen aan een bepaalde gebruiker op de website. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een (niet-persoonlijk identificeerbaar) klantnummer dat bekend wordt na het inloggen van de gebruiker. Zodra een gebruiker is ingelogd, is het klantnummer en dus de gebruiker bekend. Zodra deze gebruiker bijvoorbeeld een jaar later weer de site bezoekt en inlogt, dan kunnen beide sessies van deze gebruiker worden toegewezen aan deze gebruiker. Dit is zelfs mogelijk over verschillende apparaten waarbij Google Analytics niet meer afhankelijk is van de cookies die op een bepaald apparaat staan. Op die manier kan het gedrag van gebruikers over verschillende apparaten inzichtelijk gemaakt worden.

Een andere mogelijkheid is om data in het Google Analytics account te verrijken met externe bronnen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een CRM-systeem of een offline kassasyteem. Stel je voor dat een gebruiker online een couponcode download en hiermee offline een aankoop realiseert. Dan is het mogelijk om de offline aankoop toe te wijzen aan de gebruiker online. Hierbij is de couponcode de sleutel om online en offline met elkaar te verbinden. Deze mogelijkheden maken het mogelijk om het rendement van een online campagne beter inzichtelijk te maken. Het resultaat naast directe online conversies kan nu worden meegenomen. Deze functionaliteiten geven u de beschikking over nog meer data en helpen u daarbij nog beter bij het maken van belangrijke data-gestuurde beslissingen.

Hopelijk heeft u met bovenstaande tabel en toelichting een iets beter beeld kunnen schetsen van de mogelijkheden van Universal Analytics. Voor nadere toelichting kan ik u verwijzen naar eerder geschreven blogpost over Universal Analytics. In dit artikel staan de eerder genoemde – veelal nieuwe – features binnen Universal Analytics nader beschreven.

Wees voorbereid op de toekomst

Ook al maakt u niet direct gebruik van alle nieuwe features die mogelijk zijn met Universal Analytics, toch is het aan te raden dat u overstapt naar de Universal Analytics code. Google is het gebruik van Universal Analytics flink aan het promoten. Hiervoor heeft Google zelfs het Universal Analytics-upgradecentrum tot leven geroepen om de upgrade naar Universal Analytics te vergemakkelijken. Bij het aanmaken van een nieuw account kan zelfs niet meer gekozen worden voor de klassieke Google Analytics code, maar kan enkel gebruik gemaakt worden van de nieuwe Universal Analytics code. Het is waarschijnlijk dat nieuwe reports en features alleen nog voor Universal Analytics zullen worden uitgerold.


Referenties

marja
"Het verbetertraject van onze corporate website Movisie.nl was een hele uitdaging. Mede dankzij de inbreng van Realimpact zijn er grote stappen gemaakt en kunnen we er weer een hele tijd tegenaan."
- Marja van Middelaar, MOVISIE

Onze specialisten

Ina Lambrecht
Social Media Expert
ina
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV