•  

Virale marketing, wat en waarom

17 July 2014

Virale marketing was voor de komst van de mobiele telefoon en het internet een stuk lastiger geweest. De verspreiding van nieuws is echter van alle tijden. Een roddel van echt goede kwaliteit heeft zich in de loop der tijden altijd een weg weten te banen naar een vaak ongewenst grote hoeveelheid mensen. De snelheid waarin het nu echter gebeurt is ongekend.

Virale marketing= snelheid en bereik
Virale marketing wordt als volgt gedefinieerd: ‘virale marketing is een strategie waarbij de marketeer een campagne opzet met als doel de verdere verspreiding van de campagne door ontvangers.’ Het baseert zich op het concept dat ideeën zich als virussen verspreiden. Als 1 persoon het doorgeeft aan een ander is de eeuwige verspreiding van het virus al gerealiseerd. Zo is de theorie.

Het is een marketingtechniek die als doel heeft met een catchy actie/campagne/video zo snel mogelijk zo veel mogelijk mensen te bereiken. Dit kan op de ouderwetse manier van mond-tot-mond, maar ook via sociale media kanalen. De boodschap verspreidt zich in razend tempo als een niet te stoppen virus over netwerken. Hierbij zijn landgrenzen, valuta’s en tijdzones irrelevant.

Virale marketing bestaat uit een moeilijke cocktail
Niet elke actie gaat viraal. Een ideale campagne bestaat uit de perfecte mix van ingrediënten. Het is moeilijk precies te verklaren welke mix van ingrediënten het virale effect veroorzaakt, maar onderstaande tips geven een goed beeld: 

  1. Originaliteit is zeker een sleutelbegrip hierin.
  2. Humor, intelligentie en verrassing zijn ook elementen.
  3. De wijze waarop op de actie gereageerd wordt in het begin van de verspreiding van het virus is ook belangrijk. Alle ontvangers moeten natuurlijk ook zenders worden. Je associeert jezelf met de actie wanneer je het verstuurt, daarom moet de actie aansluiten bij iemands identiteit.
  4. De actie mag niet in traditionele media te vinden zijn. Wanneer de actie ook maar een beetje naar commercie ruikt, zal het niet viraal gaan. Ontvangers willen daar niet aan bij dragen. Ze worden al genoeg getergd met ongevraagde reclameboodschappen. Deze doorsturen naar je vrienden is niet de manier om overspoeld te worden met uitnodigingen voor leuke huisfeestjes.
  5. Toch is de bedoeling in de meeste gevallen wel commercieel. Een virale campagne is gewoon onderdeel van het marketingplan. Het is dus zaak om goed na te denken over manieren om het commerciële karakter te verbergen.
  6. Tijdens het virale proces worden tevens middelen gebruikt om de verdere verspreiding te stimuleren. Via Facebook, Twitter, blogs, instant messaging, podcasts, mails etc worden mensen op de actie geattendeerd. Zo kan het virale proces een duwtje in de rug krijgen. Deze ingreep wordt seeding genoemd.

Dit zijn enkele voorwaarden waaraan een actie in ieder geval moet voldoen wil het viraal gaan. Timing kan ook een rol spelen. Het blijft een kwestie van proberen.

Handboek 'Virale marketing voor dummies'
In het handboek ‘Virale Marketing voor Dummies’ zijn alle artikelen rondom virale marketing verzameld. Naast voorbeelden van succesvolle virale marketingcampagnes, do's en dont's en een stappenplan virale marketing. Download het handboek 'Virale Markting voor Dummies'.

 


Referenties

marja
"Het verbetertraject van onze corporate website Movisie.nl was een hele uitdaging. Mede dankzij de inbreng van Realimpact zijn er grote stappen gemaakt en kunnen we er weer een hele tijd tegenaan."
- Marja van Middelaar, MOVISIE

Onze specialisten

Juul Dijkhuis
Financieel blogger
juul dijkhuis
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV