•  

Tagclouds: wat zijn het en wat kun je ermee?

7 October 2015

Veel contentbeheerders hebben er ongetwijfeld wel eens gebruik van gemaakt, een Tagcloud. Maar wat is de functie eigenlijk van een Tagcloud en hoe pas je deze toe in je webcontent.  De antwoorden op deze vragen vind je in dit blog.

Definitie Tagcloud
Een Tagcloud betekent letterlijk een wolk vol met woorden. Vaak staat een Tagcloud onderaan de homepagina van een website, maar natuurlijk kunnen ze ook op de andere pagina’s worden geplaatst. In een Tagcloud staan woorden in de vorm van links, en deze verwijzen naar diverse andere onderwerpen binnen de website. Een van de voordelen van een Tagcloud is dat een bezoeker extra wordt ondersteund bij het vinden van zijn weg op de website.

Voorbeeld:
Stel je hebt een webshop in Damesmode. Naast de gebruikelijke navigatiebalk bovenaan de homepagina, staat onderaan de pagina nog eens een Tagcloud met daarin bijvoorbeeld woorden als: ‘broeken’, ‘jassen’, ‘rokken’, ‘tunieken’ enz. Zorg er wel voor dat de ankertekst en de paginatitel van de landingspagina met elkaar overeenkomen.

Op deze afbeeldingen vind je diverse soorten en maten van Tagclouds.

Waarom een Tagcloud?
Er bestaat een aantal redenen om een Tagcloud  in te zetten. Zo kan een Tagcloud als gebruiksvriendelijk worden ervaren door de bezoekers, maar ook kan er een conversie verhogend effect zijn:

- Gebruiksvriendelijkheid
De gebruiksvriendelijkheid kan tot uiting komen tijdens het navigeren. Is een bezoeker onderaan een pagina beland, dan ziet hij in de Tagcloud in één oogopslag wat de website nog meer te bieden heeft. Zo is het niet meer nodig om naar de navigatiebalk bovenaan de pagina terug te scrollen.   

- Conversietoename
Via de Tagcloud kan de focus van de bezoeker ‘spontaan’ vallen op andere producten of diensten dan die, waarnaar hij in eerste instantie op zoek was. (up- en cross-sell).

SEO-effecten van een Tagcloud
Wanneer je een Tagcloud op de juiste manier toepast, neemt de kans toe dat Google jouw content waardeert, omdat de interne linkstructuur duidelijk in elkaar zit. Een ander voordeel is dat de bestemmingspagina pagerank mee krijgt van de oorspronkelijke pagina (indien al opgebouwd). Je past een Tagcloud op de juiste manier toe als je tags gebruikt naar hoofdcategorieën i.p.v. naar zo veel mogelijk afzonderlijke (sub)categorieën.

Een verkeerde toepassing is wanneer je de Tagcloud volhangt met zoekwoorden die vervolgens naar niet bestaande of lege pagina’s linken. Met zoekwoorden bedoel ik woorden waarmee jij de vindbaarheid van je website probeert te vergroten.  Daar is een Tagcloud niet voor bedoeld en het kan een zeer nadelig effect hebben op de SEO en misschien wel leiden naar een Google-penalty. Let daar dus goed op.

Wij hopen dat je wij je met dit blog weer wat wijzer hebben gemaakt op het gebied van SEO en Contentbeheer. Veel succes.

Over de auteur
Rietje Plugge (Linkedin profiel) schrijft als SEO tekstschrijver bij Realimpact en blogt over ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie en content marketing.

 


Referenties

marja
"Het verbetertraject van onze corporate website Movisie.nl was een hele uitdaging. Mede dankzij de inbreng van Realimpact zijn er grote stappen gemaakt en kunnen we er weer een hele tijd tegenaan."
- Marja van Middelaar, MOVISIE

Onze specialisten

Astrid van Kollenburg
Online Mystery Shopper
Astrid van Kollenburg
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV