•  

Social Media Tips voor Non-profit

13 August 2012

Social media, waaronder pagina's zoals Facebook, Twitter, Linkedln, en Google plus - spelen een steeds grotere rol in het leven van mensen, zowel als een manier om contact te houden met vrienden en als een manier om de werkactiviteit te vergroten. Non-profit marketing in het bijzonder heeft geprofiteerd van social media marketing op verschillende manieren.

Een recente studie heeft uitgewezen dat, non-profit organisaties sinds 2007 de stap voor het gebruik van sociale media in marketing hebben gezet. Natuurlijk zijn andere organisaties ook social media gaan gebruiken, maar voor non-profit organisaties is dit soort marketing vooral gunstig voor ten minste vijf redenen, die hieronder zullen worden besproken. Het is goed nieuws voor de mensen die aan het hoofd staan van de organisaties, want het zijn vooral deze organisaties die hard getroffen zijn door de recessie. 

1. Geen behoefte aan grote hoeveelheden krediet
Een non-profit organisatie heeft geen dividend, maar gebruikt de extra inkomsten voor de uitvoering van zijn doelen. Deze organisatie kan dus niet de media kanalen gebruiken die veel geld vereisen en social media is niet een van deze kanalen.

2. Betrokkenheid van belanghebbenden
Belanghebbenden hebben de neiging om een grote belangstelling te hebben voor zaken die aan zichzelf gerelateerd zijn. Sociale media sluit hier erg goed op aan omdat ze een platform vormen voor deze belanghebbenden.

3. Het aangaan van betrekkingen
Sociale netwerken geeft personen de mogelijkheid om in contact te blijven met hun familie en vrienden, maar ook geeft het bedrijven de mogelijkheid om contact aan te gaan en te onderhouden met hun klanten. Dit voordeel gaat nog verder: klanten die al verbonden zijn met het bedrijf via sociale netwerken kunnen gebruik maken van dezelfde kanalen om de mensen die ze kennen over het bedrijf te vertellen waardoor het klantbestand zich nog verder uitbreidt.

4. Video's als middel
Non-profit organisaties kunnen ook gebruik maken van sociale media om potentiële klanten naar hun promotie video's te laten kijken. YouTube heeft een non-profit programma, waarbij deze bedrijven speciale voordelen ontvangen. Deze voordelen zijn onder andere extra capaciteit en het uploaden van branding mogelijkheden van de hoogste kwaliteit. De video’s kunnen worden toegevoegd aan de lijst van Youtube voor non-profit-kanalen en de video pagina.

5. Enquêtes en polls
Een organisatie kan ook gebruik maken van Facebook of Twitter om te onderzoeken wat klanten goed keuren en afkeuren en hier vervolgens gebruik van maken door wat zij aanbieden te verbeteren. Maar met onderzoek op social media kan je nog veel. Er kan belangstelling gewekt worden voor fondsenwervers en andere evenementen die worden gehouden door het bedrijf. De bedrijven kunnen er ook achter komen waarom hun donateurs doneren en ontdekken waar de consumenten geïnteresseerd in zijn.


Social media heeft bewezen en bewijst nog steeds dat het de beste vriend is van non-profit organisaties. Nieuwsgierig naar hoe wij deze kansen voor uw organisatie zouden benutten? Laat uw gegevens achter voor een vrijblijvend advies.


Referenties

rienk
"Na verloop van tijd kwamen er vanuit het online kanaal meer en meer leads binnen. Naast een toename in volume merken we dat gedurende de periode ook de kwaliteit toenam. Een goede investering zonder al te veel overbodige poespas."
- Zeilmakerij Buitink, Duiven

Onze specialisten

Gerbrand van Barneveld
Adviseur Internet Strategie
gerbrand van Barneveld 300x201
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV