•  

SEO Trends in 2015

27 January 2015

Er is niets zo veranderlijk als SEO. Bij iedere update van Google’s algoritme, schieten webmasters,  marketeers of contentbeheerders in de stress.  En er zijn nogal wat updates geweest met allemaal een eigen naam zoals de Penguin-, Panda- of Hummingbird-update. Aan de hand van al die updates, heeft Realimpact research gedaan naar de laatste SEO trends.

SEO Trend 1:  Responsive webdesign
Responsive webdesign betekent eenvoudig gezegd dat een website geoptimaliseerd is voor verschillende apparaten. Denk daarbij aan: desktops, tablets en mobiele telefoons. Heb je dit al geregeld, dan vindt Google dit een pluspunt. Althans….dit wordt nog niet officieel toegegeven door Google, maar de geruchten zijn hardnekkig. Vaak genoeg komt het nog voor dat een website niet of nauwelijks leesbaar is op bijvoorbeeld je smartphonescherm, omdat de site voor een desktop is ontworpen.
Het gebruik van tablets en smartphones groeit en groeit, het toepassen van een responsive design is dan ook zeker aan te raden.

SEO Trend 2: Spam kan écht niet meer
Black Hat SEO (cloaking, doorwaypages), gekochte links, linkbommen, zoekwoordenspam zijn zaken die Google altijd al probeert op te sporen en te verbannen. In 2015 let Google hier nog meer op. Dus houd je keurig aan de White Hat SEO. Lees ook de blog Spam in de zoekmachineoptimalisatie waarin een aantal van de spamtechnieken beschreven worden.

SEO Trend 3: Google's ‘antwoord op nog NIET-gestelde vragen’
Sinds de komst van Google's Kenniskaart is het meer dan ooit belangrijk om relevante content te plaatsen,  maar ook content die kan worden gerelateerd aan diverse andere sites en onderwerpen. Let op de semantiek en op de relaties tussen zoekwoorden. Een webpagina optimaliseren met slechts 1 zoekwoord, is niet meer van deze tijd. Alle content moet zo goed mogelijk worden geoptimaliseerd. Kwalitatieve content is meer en meer een vereiste.

SEO Trend 4: Social Media blijft hot       
In 2014 leek het er al op dat het inzetten van Social Media invloed heeft op de zoekresultaten in Google, oftewel: er kunnen rankingspunten mee worden verdiend. Waarom? Stel dat jouw webpagina veel wordt gedeeld op Social Media, dan kan dat voor Google een signaal zijn dat jouw webpagina zeer de moeite waard is. De verwachting is, zoals is te lezen binnen diverse fora en websites, dat dit ook het geval zal zijn in 2015. Onderschat de impact hiervan dus niet.

Tot slot
Als laatste benadrukt Realimpact toch nog even de snelheid. De laadsnelheid van een webpagina blijft ook in 2015 een belangrijk aspect voor SEO.

Meer weten over zoekmachine optimalisatie? Neem dan contact op met Realimpact! Bel ons op 026-2100.202 of laat uw gegevens achter in ons contactformulier. Wij bellen u dan zo snel mogelijk terug. 

Rietje Plugge (Linkedin profiel) schrijft als SEO tekstschrijver bij Realimpact en blogt over ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie en content marketing.

 


Referenties

Maximumbeauty
"Wij krijgen door de inzet van Realimpact maandelijks nieuwe klanten binnen. Wij zijn zeer tevreden met de inzet en betrokkenheid van onze adviseur. Helder, meedenkend, transparant en zakelijk!"
- Schoonheidssalon Maximum Beauty, Rotterdam

Onze specialisten

Juul Dijkhuis
Financieel blogger
juul dijkhuis
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV