•  

Search Engine Optimization (SEO), de basistips

16 December 2014

In 2014 heb ik een aantal blogs geschreven over SEO. Hierin beschreef ik specifieke SEO tips en begrippen. Als afsluiter van mijn blogjaar, heb ik nu een overzicht gemaakt van de tips die in het afgelopen jaar de revue zijn gepasseerd. Ben je nog niet zo thuis met SEO, dan helpt dit overzicht je alvast op weg.

SEO tip 1: Focus altijd op het onderwerp!
Bedenk dat de zoekrobot van Google altijd op zoek is naar het onderwerp van de pagina. Stop je webpagina dus niet vol met irrelevante zaken die het onderwerp ondersneeuwen. Het onderwerp komt overigens overeen met de titel.

SEO tip 2: Denk aan de paginastructuur
Oké, je weet nu dat de robot het onderwerp zoekt. Maak het de robot makkelijk door je content te structuren met bijvoorbeeld koppen en vetgedrukte woorden. In je CMS kun je verschillende niveaus aan koppen toekennen. Deze lopen van H1 tot en met H6 en H1 is de belangrijkste. Zet je onderwerp sowieso in de H1 kop en herhaal dat in meerdere koppen, maar overdrijf het niet.

SEO tip 3: Maak je ankerteksten SEO-proof
Wil je in je webtekst een doorverwijzing maken naar een andere webpagina of website, zorg er dan voor dat de ankertekst (naam van je link) overeenkomt met de titel van de landingspagina. Dus gebruik geen ankerteksten als ‘klik hier’ of ‘lees verder’, want dat zijn nooit titels.

SEO tip 4: Zet je zoekwoorden juist in
Uiteraard wil je dat je website vindbaar is via bepaalde zoekwoorden. Overdrijf het gebruik van zoekwoorden niet door te veel zoekwoorden in de content te verwerken. Google zou dit als spam kunnen oppakken. Maak handig gebruik van andere zoekwoordopties. Verwerk een zoekwoord bijvoorbeeld in:

  • titel/onderwerp (vaak de H1-kop)
  • enkele subkoppen;
  • ankerteksten indien relevant;
  • de url
  • alt-tag (afbeeldingsnaam)

SEO tip 5: Vergeet de afbeeldingen, video’s en URL’s niet
Onthoud dat de robot geen afbeeldingen en video’s leest. Hij leest alleen tekst. Los dit op door afbeeldingen en video’s een naam te geven (alt-tags). Het beste is om ook daarin een zoekwoord op te nemen.Een niet geoptimaliseerde url ziet er vaak zo uit: www.test.nl/explore#q=&*&date=today 12-m&cmpt=q. Hier kan een robot niets mee. Een geoptimaliseerde url is: www.test.nl/zoekwoord-in-de-url. Merk het verschil op.

SEO tip 6: Maak bewegende content
Bewegende content is content die regelmatig actueel gehouden wordt, maar ook waarmee bijvoorbeeld interactie mogelijk is. Een voorbeeld is de reageermogelijkheid op een webartikel. Ook chatopties en video’s zijn goede voorbeelden. Bedenk dat bezoekers langer op je website blijven, wanneer zij ergens op reageren of via de chat contact zoeken. Een langere bezoekersduur is gunstiger voor je positie binnen de zoekresultaten.

SEO tip 7: Semantiek
Sinds de introductie van Google's Kenniskaart is semantiek in de content relevanter. Hoe meer Google jouw onderwerp en andere onderwerpen aan elkaar kan relateren, hoe beter.

Voorbeeld semantiek:
Jouw onderwerp is ‘Het Rijksmuseum’. Gerelateerde woorden zijn: Amsterdam, Rembrand van Rijn, Het Melkmeisje, schilders, kunst, Museumplein enz. Maak er zeker gebruik van.

SEO tip 8: Linkbuilding
Een link naar jouw website ziet Google als een stem op jouw pagina. Probeer bij gerelateerde sites een link te laten plaatsen (met daarin een zoekwoord) naar jouw webpagina. Er zijn veel manieren om links te krijgen. Denk aan: gastbloggen, linkruil, deelnemen aan online discussiegroepen, verspreiding via social media. Koop de links in ieder geval niet.

SEO tip 9: SEO is een middel
Last but not least benadruk ik dat SEO een middel is en nooit een doel!. Jouw klanten zijn belangrijker dan Google.

Dit was mijn laatste blog voor dit jaar. Ik wens jullie fijne feestdagen en een goed 2015!

Rietje Plugge (Linkedin profiel) schrijft als SEO tekstschrijver bij Realimpact en blogt over ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie en content marketing.

 


Referenties

marja
"Het verbetertraject van onze corporate website Movisie.nl was een hele uitdaging. Mede dankzij de inbreng van Realimpact zijn er grote stappen gemaakt en kunnen we er weer een hele tijd tegenaan."
- Marja van Middelaar, MOVISIE

Onze specialisten

Gerbrand van Barneveld
Adviseur Internet Strategie
gerbrand van Barneveld 300x201
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV