Een webmaster doet zijn website tekort als deze alleen goed te bekijken is via een desktop. De tijden dat men alleen thuis via een desktop het internet op ging, zijn allang voorbij. Men wil ook onderweg het internet op of de e-mail checken. Devices die daarvoor gebruikt worden zijn laptops, tablets en smartphones. Is jouw website daar al geschikt voor?
Responsive webdesign: een noodzaak
Het toepassen van responsive webdesign mogen we wel een noodzaak noemen. Wil je je mobiele bezoekers tegemoet komen, zorg er dan voor dat ook via de genoemde devices je website goed te bekijken is. Nog belangrijker: zorg dat je geen conversie misloopt! Je kunt je wel voorstellen dat wanneer iemand snel iets wil bestellen op jouw website via zijn smartphone, het bestelproces niet bepaald vlot verloopt als de webcontent alleen verkleind zichtbaar is. Deze klant zal heel wat heen en weer moeten vegen en scrollen, voordat hij verder komt. Dit kan tot frustratie leiden en een gemiste conversie is het gevolg.
Hoe pas je responsive webdesign toe?
Responsive webdesign is dus eigenlijk niets anders dan een websiteontwerp dat op iedere schermafmeting leesbaar is. Het ontwerp past zich aan: respondeert – responsive. Dit uiteraard zonder dat je iets van de inhoud hoeft weg te laten. Maar hoe pas je dit toe? Zeggen de termen HTML of CSS je weinig tot niets, dan ligt het misschien voor de hand om aan het inschakelen van een webdesigner te denken. Maar er bestaan ook meer eenvoudige manieren. Zo bieden diverse CMS’en, zoals Wordpress, een thema om je website geheel responsive te maken plus een aantal plug-ins.
Niet alles is één op één om te zetten
Houd er rekening mee dat sommige items niet altijd goed passen op een kleiner scherm. Denk bijvoorbeeld aan video’s en grote advertentieafbeeldingen. Ook de laadtijd laat soms te wensen over en dat is overigens weer nadelig voor je SEO. Check in dit soort gevallen de mogelijkheden voor een aparte mobiele site.
Responsive webdesign en SEO
In de vorige alinea tipten we SEO al even aan. Responsive webdesign wordt zeer gewaardeerd door Google. Waarom? Ook Google merkt dat het gebruik van mobiele devices alleen maar toeneemt. Ziet Google dat jij met je website daarmee rekening houdt, en dus je bezoekers tegemoet komt, dan is dat een SEO-pluspunt. Een ander voordeel van Responsive webdesign is dat je maar één keer je website hoeft te optimaliseren. Dezelfde optimalisatie wordt doorgevoerd naar de mobiele devices. Ook hoeft er maar met één url te worden gewerkt.
Kijk tot slot wat Google er zelf over meldt.
Rietje Plugge (Linkedin profiel) schrijft als SEO tekstschrijver bij Realimpact en blogt over ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie en content marketing.