•  

Rankbrain van Google

2 June 2016

Er zijn al diverse artikelen verschenen op het Internet over Google’s Rankbrain. Het is dan ook niet helemaal een nieuw ‘verschijnsel’, want Google past Rankbrain eigenlijk al toe sinds medio 2015. Eerst stap voor stap, maar Rankbrain wordt gaandeweg steeds actiever toegepast door Google. Een ontwikkeling om rekening mee te houden.

Wat betekent Rankbrain?
Rankbrain is een kunstmatig (machinaal) gestuurd algoritme. Werd het algoritme eerst door alleen mensen ingesteld, Rankbrain is een algoritme waarbij de intelligentie van een machine een steeds grotere rol speelt. Ingewikkeld? Misschien voor de ontwikkelaars, maar voor iedereen die zich met webcontent bezighoudt, is het een kwestie om de content in de juiste semantische context op te (blijven) stellen . De content kan dan door de zoekrobot eenvoudiger gerelateerd worden aan andere relevante websites.  Over hoe semantiek precies werkt, lees je in ons blog: Semantiek in SEO.

Oké, maar nu wat concreter
Kunstmatige intelligentie klinkt natuurlijk erg interessant, maar wat houdt dit concreet nu in. Je kunt de Rankbrain het best omschrijven als machines die zelf denken en zichzelf zelfs ontwikkelen. Hierdoor kunnen zij de onderwerpen van de pagina’s zelfstandig herkennen en contexten relateren. Google traint als het ware de machine(s) om dit allemaal zelfstandig te kunnen uitvoeren. Hierdoor wordt het alleen maar meer en meer belangrijker dat de content op de juiste manier wordt beheerd. Dit geldt ook voor de off-pagestrategie. Aangezien de machines ook de ingewikkelde zoekopdrachten leren herkennen, kun je ook hier rekening mee houden. Maar dat was eigenlijk al bekend sinds de Hummingbird upgrade.

Hoe gaat Rankbrain te werk?
Rankbrain bekijkt andere factoren dan de al gebruikelijk SEO-factoren. Enkele voorbeelden van gebruikelijke SEO-factoren zijn: zoekwoorden, laadtijd, structuur, linkbuilding. Rankbrain let meer op het zoekersgedrag van de zoekers en naar de website in het geheel. Denk hierbij aan:

  • Via welke zoekwoorden komen bezoekers op de website terecht?
  • Welke pagina’s zijn populair?
  • Wat is de CTR van de zoekopdrachten?
  • Wat is het boungegedrag van de zoeker?
  • Welke pagina’s worden veel geliked of geshared op social media?
  • Hoeveel bezoekers heeft de website?

Dit zijn slechts enkele voorbeelden, maar voor de ervaren SEO-lezer mag het al duidelijk zijn dat deze factoren amper zijn te beïnvloeden. Toch spelen ze in de toekomst een steeds grotere rol. Zoals het er nu naar uit ziet, leggen niet alleen de gebruikelijke en beïnvloedbare SEO-factoren nog gewicht in de schaal. Het zal meer en meer om het totale kwaliteitsplaatje gaan. De totale mix van beïnvloedbare en niet-beïnvloedbare factoren dus.

Tot slot
Google claimt dat de SEO- impact groot zal zijn. Rankbrain wordt momenteel al wereldwijd toegepast. Mijn tip: houd dit onderwerp in de gaten, want ik verwacht dat er in nabije toekomst snel helderheid komt over hoe je hier het best op in kunt spelen. Om alvast mee te beginnen: monitor frequent de bezoekersrapportages. Bronnen: SearchEngineland.com en Frankwatching.nl

Over de auteur
Rietje Plugge (Linkedin profiel) schrijft als SEO tekstschrijver bij Realimpact en blogt over ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie en content marketing.


Referenties

marja
"Het verbetertraject van onze corporate website Movisie.nl was een hele uitdaging. Mede dankzij de inbreng van Realimpact zijn er grote stappen gemaakt en kunnen we er weer een hele tijd tegenaan."
- Marja van Middelaar, MOVISIE

Onze specialisten

Gerbrand van Barneveld
Adviseur Internet Strategie
gerbrand van Barneveld 300x201
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV