Ter inspiratie voor de ondernemers met interesse voor online prijsstrategieën. De supermarkt wereld bedenkt steeds weer nieuwe initiatieven om gebruik te maken van de overvloedige hoeveelheid informatie die ze over hun klant verzamelen via de klantenkaart.
Korting op het totale aankoopbedrag, dat kennen we al. Maar bij het nieuwe idee worden kortingen gegeven op de favoriete merken van elke individuele klant. En dat idee leent zich prima voor online ondernemers.
Met behulp van de datagegevens, die verzameld zijn uit de klantenkaart, biedt de Amerikaanse warenhuisketens Kroger en Target al enige tijd persoonlijke kortingen aan hun klanten in de winkel. De prijzen worden aangepast volgens het aankoopprofiel van de klant. Koopt u doorgaans een bepaald product van het merk X dan kunt u het nieuwe product van hetzelfde merk X kopen aan een verminderde prijs. Uw buurman zal een andere prijs betalen voor dat product omdat hij het merk X meestal niet koopt.
Uiteindelijk wordt deze marketingtechniek toegepast om de consument ertoe aan te zetten om nieuwe producten uit te proberen of om extra producten toe te voegen aan hun wekelijkse boodschappen. Door de technologische ontwikkeling is het mogelijk om prijzen telkens aan te passen op maat van de klant.