•  

Persona's maken

16 December 2013

Personas zelf maken heeft het voordeel dat u grip krijgt op de karakters die verschillende doelgroepsegmenten vertegenwoordigen. Download het whitepaper en ga aan de slag!

Personas zijn fictieve karakters die verschillende doelgroepsegmenten vertegenwoordigen. Deze doelgroepen kunnen klanten zijn, maar ook abonnees, donateurs, vrijwilligers, enzvoorts. Het geeft u grip op uw doelgroep en een kader bij het toetsen van marketing en communicatiemiddelen. Hieronder volgen een aantal stappen die u helpen bij het maken van persona's. Download het whitepaper 'personas maken' zodat u aan de slag kunt.

1. Bepaal uw doelgroepsegmenten
Begin met een lijst van de verschillende segmenten die u belangrijk vindt. Geef de personas namen! Dit praat onderling gemakkelijker en zorgt ervoro dat u gemakkelijker in contact komt met deze fictieve personen.

2. Bepaal hun demografische factoren
Demografie is zeer verschillend van persona. Het is erg moeilijk om relevant inhoud te creëren als alles wat je weet zijn de plaats waar iemand woont en hoeveel geld ze te maken.

3. Benoem hun waarden en overtuigingen
Vervolgens zult u willen weten wat hun waarden, opvattingen en overtuigingen zijn. Deze informatie geeft u een zeer goede grip op wat er gaande is in hun hoofd als ze uw website bezoeken.

4. Kruip in hun huid
Vervolgens zult u moeten verwoorden wat ze op emotioneel vlak beweegt. Dit klinkt moeilijk, maar als u demografische en psychografische gegevens eenmaal hebt, kunt u gemakkelijk in de huid van uw klant kruipen.

5. Geef uw persona een gezicht
Ten slot, geef ze naast een naam ook een gezicht die hun persoonlijkheid beschrijft. Hierdoor worden uw personas veel echter.

Persona's maken (PDF)

Wilt u aan de slag met personas voor uw organisatie? Download het stappenplan persona's maken waarin wordt uitgelegd hoe u voor uw organisatie tot de ideale persona komt.

 


Referenties

marja
"Het verbetertraject van onze corporate website Movisie.nl was een hele uitdaging. Mede dankzij de inbreng van Realimpact zijn er grote stappen gemaakt en kunnen we er weer een hele tijd tegenaan."
- Marja van Middelaar, MOVISIE

Onze specialisten

Ina Lambrecht
Social Media Expert
ina
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV