•  

Marketingweetjes: Groene marketing

12 May 2015

Het claimen van een duurzaam, ecologisch verantwoord imago is populairder dan ooit. Maar zijn deze claims eigenlijk wel terecht? En hoe staan consumenten tegenover dit ‘groene imago’ van bedrijven?

Tegenwoordig voelen mensen zich verantwoordelijk voor de omgeving waarin zij leven. Een duurzaam imago, zou je denken, loont. Echter komt hier ook meteen de term ‘Green washing’ om de hoek kijken: het misleiden van consumenten met valse claims over de milieu-activiteiten die bedrijven ontplooien. Als gevolg van deze valse claims, zijn consumenten steeds sceptischer tegenover bedrijven geworden. Dit komt vanwege het feit dat veel bedrijven beweren het milieu te beschermen, maar falen dat in hun handelen te laten zien. 

Green marketing

Uit onderzoek is gebleken dat er momenteel zelfs een paradox te zien is: enerzijds verlangen consumenten dat bedrijven ‘groene’ activiteiten ontplooien met aandacht voor milieu, anderzijds reageren zij vaak negatief (of niet positief) op groene marketing-uitingen. Dat komt simpelweg door het feit dat duurzaamheid van nature eigenlijk niet bij bedrijven past. Consumenten zoeken in communicatie dan al gauw naar motieven van de ander om ons iets te vertellen: waarom vertelt iemand dit? Op het moment dat de communicatie-uiting sceptisch wordt ontvangen, beïnvloedt dit de werking van de reclameboodschap:

  • Het eigenbelang van de zender wordt centraal gesteld
  • Hierdoor wordt de zender als minder geloofwaardig gezien
  • Er is minder aandacht voor boodschap
  • Tegenargumenten worden aangevoerd
  • Er wordt minder moeite gedaan om de inhoud te verwerken

Maar hoe kan een bedrijf nog geloofwaardig communiceren wanneer zij te maken hebben met een kritisch publiek? Adverteren wordt immers moeilijk zonder de vanzelfsprekende aandacht van het publiek. De oplossing ligt in contentmarketing. Minder ‘reclame-achtige’ content en meer verhalend. Nieuwsberichten worden immers als betrouwbaarder gezien dan reclame. Wanneer het gaat om zaken die van oorsprong niet passen bij de reputatie van een bedrijf, moet er bewijs gepresenteerd worden. Contentmarketing voelt als journalistiek; het verhaal, de missie en visie van het bedrijf worden zichtbaar. Dit zorgt voor transparantie.

Weten hoe u met contentmarketing het imago van uw bedrijf goed neerzet? Neem contact op! Bel ons op 026-2100.202, mail naar: info@realimpact.nl of laat uw contactgegevens achter. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op!


Referenties

Maximumbeauty
"Wij krijgen door de inzet van Realimpact maandelijks nieuwe klanten binnen. Wij zijn zeer tevreden met de inzet en betrokkenheid van onze adviseur. Helder, meedenkend, transparant en zakelijk!"
- Schoonheidssalon Maximum Beauty, Rotterdam

Onze specialisten

Juul Dijkhuis
Financieel blogger
juul dijkhuis
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV