•  

Hummingbird versus SEO

20 November 2013

Hummingbird betekent letterlijk Kolibrie en is de laatste algoritme-upgrade van Google. Deze werd eind september 2013 officieel door Google bekend gemaakt. Welke gevolgen heeft deze upgrade sindsdien op de Zoekmachine optimalisatie?

Het algoritme: even een reminder
Voor de meeste Zoekmachine optimalisatie-professionals is ‘algoritme’ zeker een bekende term maar voor de volledigheid geef ik toch nog een korte uitleg.

De term ‘algoritme’ definieer ik als volgt: ‘Het algoritme is een oneindige reeks instructies die bepaalt welke webpagina’s hoog in de zoekresultaten terecht komen. De zoekrobots van Google maken op basis van deze instructies een keuze uit de miljarden beschikbare webpagina’s’

Het algoritme is net zoiets als het eeuwig geheim gehouden recept van Coca Cola. Net zoals Coca Cola dit recept nooit prijs gaf, geeft Google nooit het recept van de algoritmes prijs. De kaken blijven op elkaar als het over de technische kant van het algoritme gaat.

Wat heeft algoritme te maken met Zoekmachine optimalisatie?
Google past het algoritme zo nu en dan aan om te voorkomen dat de zoekresultaten worden vervuild. Google is en blijft tenslotte een zoekmachine en wil relevante zoekresultaten bieden. Gebruikers die de zoekresultaten negatief willen beïnvloeden, worden door zo’n upgrade ontmoedigd. Bij een negatieve beïnvloeding kun je denken aan: een overdreven gebruik van zoektermen, kopen van backlinks, gebruik maken van nepsites enzovoorts.

Hummingbird versus SEO

De belangrijkste veranderingen op een rij
Pas je Zoekmachine optimalisatie professioneel toe? Geen nood, de Hummingbird upgrade betekent niet dat je helemaal uit je oude vertrouwde comfortzone moet stappen. Het gebruik en toepassen van bijvoorbeeld de juiste keywords, ankerteksten, titletags en linkbuilding blijft uiterst waardevol. Ik noem twee punten waarmee je nu extra rekening dient te houden:

1. Not provided keywords: Verricht je keywordanalyses met Google-analytics? Dan zal je in de rapportages steeds vaker de melding ‘not provided’ zien staan. Zoekopdrachten van mensen die via Google hebben gezocht, worden niet meer aangegeven in Google-analytics.

2. Complexere zoekopdrachten

In plaats van één of twee zoekwoorden, kan Google de complexere zoekopdrachten nu beter verwerken. Google wil hiermee bereiken dat langere getypte zoekopdrachten (long tail) maar ook ingesproken zoekopdrachten (voice search) de gewenste zoekresultaat oplevert. Voice search neemt vooral toe bij de gebruikers van mobiele devices zoals smartphones en tablets.

Resultaten voor de Zoekmachine optimalisatie
Het blijft vooralsnog even afwachten welke content het best aansluit bij de zoekquery’s. De resultaten zullen dit moeten uitwijzen. Content strategieën toespitsen op basis van keywordanalyses wordt er in ieder geval niet eenvoudiger op. Relevante, kwalitatieve, zuivere en bruikbare content speelt een grotere rol dan ooit.

Tot slot
Om de lengte van dit blog behapbaar te houden, heb ik Google’s graph (kenniskaart) voor nu even buiten beschouwing gelaten. Internet staat vol met blogs en artikelen over de laatste Humminbird-upgrade inclusief Google’s eigen uitleg. Een korte introductie op Realimpact, leek mij dan ook geen kwaad kunnen.

Google doet zijn best om de gebruikers dié informatie te geven waarnaar zij op zoek zijn. Zonder poespas zoals dubieuze omleidingen en neprankings. Gelijk hebben ze, want welk bedrijf zou geen maatregelen nemen om de corebusiness te beschermen?

Over de auteur
Rietje Plugge (Linkedin profiel) schrijft als SEO tekstschrijver bij Realimpact en blogt over ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie en content marketing.

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van tips, tricks en trends op het gebied van online marketing? Geef u dan op voor de nieuwsbrief boordevol nieuws, whitepapers en andere interessante content.

Meta omschrijving:


Wat is Hummingbird? Seo staat of valt met hoe je Google’s algoritme toepast. Lees snel meer over deze veelbesproken Hummingbird upgrade.

Hummingbird versus SEO

 

 Hummingbird betekent letterlijk [GvB1] Kolibrie en is de laatste algoritme-upgrade van Google. Deze werd eind september 2013 officieel door Google bekend gemaakt. Welke gevolgen heeft deze upgrade sindsdien op de Zoekmachine optimalisatie?


Het algoritme: even een reminder
Voor de meeste Zoekmachine optimalisatie-professionals is ‘algoritme’ zeker een bekende term maar voor de volledigheid geef ik toch nog een korte uitleg.  
De term ‘algoritme’ definieer ik als volgt:   

Het algoritme is een oneindige reeks instructies die bepaalt welke webpagina’s hoog in de zoekresultaten terecht komen. De zoekrobots van Google maken op basis van deze instructies een keuze uit de miljarden beschikbare webpagina’s’

Het algoritme is net zoiets als het eeuwig geheim gehouden recept van Coca Cola. Net zoals Coca Cola dit recept nooit prijs gaf, geeft Google nooit het recept van de algoritmes prijs. De kaken blijven op elkaar als het over de technische kant van het algoritme gaat.

 

Wat heeft algoritme te maken met Zoekmachine optimalisatie?
Google past het algoritme zo nu en dan aan om te voorkomen dat de zoekresultaten worden vervuild. Google is en blijft tenslotte een zoekmachine en wil relevante zoekresultaten bieden. Gebruikers die de zoekresultaten negatief willen beïnvloeden, worden door zo’n upgrade ontmoedigd. Bij een negatieve beïnvloeding kun je denken aan: een overdreven gebruik van zoektermen, kopen van backlinks, gebruik maken van nepsites enzovoorts[GvB2] .

De belangrijkste veranderingen op een rij

Pas je Zoekmachine optimalisatie professioneel toe? Geen nood, de Hummingbird upgrade betekent niet dat je helemaal uit je oude vertrouwde comfortzone moet stappen. Het gebruik en toepassen van bijvoorbeeld de juiste keywords, ankerteksten, titletags en linkbuilding blijft uiterst waardevol. Ik noem twee[GvB3]  punten waarmee je nu extra rekening dient te houden:  

 

1.      Not provided keywords:
Verricht je keywordanalyses met Google-analytics? Dan zal je in de rapportages steeds vaker de melding ‘not provided’ zien staan. Zoekopdrachten van mensen die via hun Google-account in Google hebben gezocht, worden niet meer aangegeven in Google-analytics.
 

2.      Complexere zoekopdrachten

In plaats van één of twee zoekwoorden, kan Google de complexere zoekopdrachten nu beter verwerken. Google wil hiermee bereiken dat langere getypte zoekopdrachten (long tail) maar ook ingesproken zoekopdrachten (voice search) de gewenste zoekresultaat oplevert. Voice search neemt vooral toe bij de gebruikers van mobiele devices zoals smartphones en tablets.

 




 

 

 


Resultaten voor de Zoekmachine optimalisatie
Het blijft vooralsnog even afwachten welke content het best aansluit bij de zoekquery’s. De resultaten zullen dit moeten uitwijzen. Content strategieën toespitsen op basis van keywordanalyses wordt er in ieder geval niet eenvoudiger op. Relevante, kwalitatieve, zuivere en bruikbare content speelt een grotere rol dan ooit.

Tot slot
Om de lengte van dit blog behapbaar te houden, heb ik Google’s graph (kenniskaart) voor nu even buiten beschouwing gelaten. Internet staat vol met blogs en artikelen over de laatste Humminbird-upgrade inclusief Google’s eigen uitleg. Een korte introductie op Realimpact, leek mij dan ook geen kwaad kunnen.


Google doet zijn best om de gebruikers dié informatie te geven waarnaar zij op zoek zijn. Zonder poespas zoals dubieuze omleidingen en neprankings. Gelijk hebben ze, want welk bedrijf zou geen maatregelen nemen om de corebusiness te beschermen?

 

 

Over de auteur
Rietje Plugge schrijft als SEO tekstschrijver bij Realimpact en blogt over ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie en content marketing.



 

 

 


 

 [GvB1]Haakjes zo min mogelijk gebruiken.

 

 [GvB2]Zo min mogelijk afkortingen gebruiken.

 

 [GvB3]Onder de 15 en tientallen uitschrijven.

Meta omschrijving:

 

 

Wat is Hummingbird? Seo staat of valt met hoe je Google’s algoritme toepast. Lees snel meer over deze veelbesproken Hummingbird upgrade.

 

Hummingbird versus SEO

 

Hummingbird betekent letterlijk Kolibrie en is de laatste algoritme-upgrade van Google. Deze werd eind september 2013 officieel door Google bekend gemaakt. Welke gevolgen heeft deze upgrade sindsdien op de Zoekmachine optimalisatie?

 

Het algoritme: even een reminder

Voor de meeste Zoekmachine optimalisatie-professionals is ‘algoritme’ zeker een bekende term maar voor de volledigheid geef ik toch nog een korte uitleg.

De term ‘algoritme’ definieer ik als volgt:

 

‘Het algoritme is een oneindige reeks instructies die bepaalt welke webpagina’s hoog in de zoekresultaten terecht komen. De zoekrobots van Google maken op basis van deze instructies een keuze uit de miljarden beschikbare webpagina’s’

 

Het algoritme is net zoiets als het eeuwig geheim gehouden recept van Coca Cola. Net zoals Coca Cola dit recept nooit prijs gaf, geeft Google nooit het recept van de algoritmes prijs. De kaken blijven op elkaar als het over de technische kant van het algoritme gaat.

 

Wat heeft algoritme te maken met Zoekmachine optimalisatie?

Google past het algoritme zo nu en dan aan om te voorkomen dat de zoekresultaten worden vervuild. Google is en blijft tenslotte een zoekmachine en wil relevante zoekresultaten bieden. Gebruikers die de zoekresultaten negatief willen beïnvloeden, worden door zo’n upgrade ontmoedigd. Bij een negatieve beïnvloeding kun je denken aan: een overdreven gebruik van zoektermen, kopen van backlinks, gebruik maken van nepsites enzovoorts .

 

De belangrijkste veranderingen op een rij

Pas je Zoekmachine optimalisatie professioneel toe? Geen nood, de Hummingbird upgrade betekent niet dat je helemaal uit je oude vertrouwde comfortzone moet stappen. Het gebruik en toepassen van bijvoorbeeld de juiste keywords, ankerteksten, titletags en linkbuilding blijft uiterst waardevol. Ik noem twee punten waarmee je nu extra rekening dient te houden:

 

1. Not provided keywords:

Verricht je keywordanalyses met Google-analytics? Dan zal je in de rapportages steeds vaker de melding ‘not provided’ zien staan. Zoekopdrachten van mensen die via hun Google-account in Google hebben gezocht, worden niet meer aangegeven in Google-analytics.

 

2. Complexere zoekopdrachten

In plaats van één of twee zoekwoorden, kan Google de complexere zoekopdrachten nu beter verwerken. Google wil hiermee bereiken dat langere getypte zoekopdrachten (long tail) maar ook ingesproken zoekopdrachten (voice search) de gewenste zoekresultaat oplevert. Voice search neemt vooral toe bij de gebruikers van mobiele devices zoals smartphones en tablets.

 

 

 

 

 

 

 

Resultaten voor de Zoekmachine optimalisatie

Het blijft vooralsnog even afwachten welke content het best aansluit bij de zoekquery’s. De resultaten zullen dit moeten uitwijzen. Content strategieën toespitsen op basis van keywordanalyses wordt er in ieder geval niet eenvoudiger op. Relevante, kwalitatieve, zuivere en bruikbare content speelt een grotere rol dan ooit.

 

Tot slot

Om de lengte van dit blog behapbaar te houden, heb ik Google’s graph (kenniskaart) voor nu even buiten beschouwing gelaten. Internet staat vol met blogs en artikelen over de laatste Humminbird-upgrade inclusief Google’s eigen uitleg. Een korte introductie op Realimpact, leek mij dan ook geen kwaad kunnen.

 

Google doet zijn best om de gebruikers dié informatie te geven waarnaar zij op zoek zijn. Zonder poespas zoals dubieuze omleidingen en neprankings. Gelijk hebben ze, want welk bedrijf zou geen maatregelen nemen om de corebusiness te beschermen?

 

 

Over de auteur

Rietje Plugge schrijft als SEO tekstschrijver bij Realimpact en blogt over ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie en content marketing.

 

 

 

 

 

 

 


Referenties

marja
"Het verbetertraject van onze corporate website Movisie.nl was een hele uitdaging. Mede dankzij de inbreng van Realimpact zijn er grote stappen gemaakt en kunnen we er weer een hele tijd tegenaan."
- Marja van Middelaar, MOVISIE

Onze specialisten

Gerbrand van Barneveld
Adviseur Internet Strategie
gerbrand van Barneveld 300x201
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV