•  

Het belang van lokale SEO

14 November 2016

Het belang van lokale SEO wordt nogal eens onderschat. Terwijl lokale SEO één van de belangrijkste meetellende factoren is binnen het SEO-vakgebied. In dit blog lees je waarom het zo belangrijk is, en hoe je dit zelf kunt toepassen in je webcontent.

Allereerst: ‘Wat is lokale SEO?’
Met SEO wil je uiteraard, op een organische en onbetaalde maner, jouw webpagina zichtbaar krijgen tussen de zoekresultaten. En natuurlijk op een zo’n hoog mogelijke positie. Afhankelijk van je doelstelling, kun je genoegen nemen met een positie in het algemene segment van de zoekresultaten. Maar stel je hebt een bedrijf en je wilt klanten uit jouw eigen regio trekken, waarom dan niet ervoor zorgen dat je voor deze doelgroep beter opvalt? Dit is in een notendop waar lokale SEO om draait. We gaan er nu dieper op in.

Waarom is lokale SEO belangrijk?
Lokale SEO is eigenlijk onmisbaar voor kleinere bedrijven. Zowel off- als online worden deze vaak ondergesneeuwd door de grotere en bekende ketens. Dit alles heeft wellicht te maken met het feit dat de ‘ big boys’ meer budget en expertise kunnen inzetten.
Juist voor het lokale zoekverkeer is het daarom onmisbaar om duidelijk te maken dat jouw bedrijf in de buurt zit.

Een ander belangrijk punt is dat lokaal geoptimaliseerde webpagina’s meestal boven de niet-geoptimaliseerde pagina’s worden getoond in de zoekresultaten.

En wat denk je van het feit dat Google alleen de eerste drie resultaten toont van de ‘locals’? Nog een reden om hier voldoende aandacht aan te besteden.

Voorbeeld:

Je hebt een kapperszaak in Den Haag in de wijk Bezuidenhout. Iemand woont in dezelfde wijk en is op zoek naar een kapper in de buurt. Google weet meestal vanuit welke locatie iemand zoekt, dus zal Google dezelfde locaties (van bedrijf en zoeker) aan elkaar koppelen. Het is dan toch wel de ‘conversie’ waard als jouw bedrijf dan in deze lokale zoekresultaten voorkomt.

Hoe ga je te werk?
Hieronder volgen in het kort enkele handelingen waarmee je op weg wordt geholpen om lokale SEO toe passen.

  • Meld gratis je bedrijf aan bij Google Mijn Bedrijf. Volg de instructie van Google nauwkeurig. Let hierbij wel op dat de terminologie die je hier gebruikt, overeenkomt met die op je webpagina. Voorbeeld: Den Haag verander je niet in ’s Gravenhage. 

  • Zorg ervoor dat je website/pagina mobiel geoptimaliseerd is. Lees meer hierover in onze blogs Responsive webdesign nader bekeken en Accelerated Mobile Pages.

  • Denk aan de HTML-code. Laat ook je locatie terugkomen in de code. Dit doe je bijvoorbeeld om in de URL en in diverse H1- en H2-koppen je plaatsnaam te noemen. Of meld je adres in footers.

  • Vergeet de invloed van sociaal media niet. Ook via bijvoorbeeld Facebook(bedrijfs)pagina’s of LinkedInpagina’s kun je duidelijk maken waar je gelokaliseerd bent.

Uiteraard zijn er nog meer manieren om aan je lokale SEO te werken, zoals het schrijven van gastblogs, of een bedrijfsvermelding plaatsen in een aantal internetgidsen.

Wij hopen je in ieder geval alvast op weg te hebben geholpen met dit blog.

Bronnen: Google mijn bedrijf en Frankwatching

Rietje Plugge (Linkedin profiel) schrijft als SEO tekstschrijver bij Realimpact en blogt over ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie en content marketing.


Referenties

marte
"De samenwerking is PARSHIP zeer goed bevallen. Het project is professioneel opgepakt en we zijn voorzien van deskundig advies over de gehele linie."
- Marte Arink, Parship

Onze specialisten

Jwan Shiho
Accountmanager
jwan
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV