•  

Google Shopping

27 May 2015

Product feeds, PLA’s, shopping resultaten… duizelt het je? Geen zorgen. Realimpact legt in dit blog uit wat Google Shopping precies is en hoe je Google Shopping als adverteerder in kunt zetten.

Wat is het?
Google Shopping is de advertentiemogelijkheid van Google, om consumenten en webshops bij elkaar te brengen. Als webshopeigenaar haak je in op het oriëntatieproces van consumenten door met foto’s en een goede omschrijving van je producten aanwezig te zijn in Google Shopping. Op deze manier kunnen online shoppers producten en prijzen vergelijken.

Om te beginnen
Wanneer iemand een bepaald product zoekt op Google, toont Google een afbeelding van het item, de prijs en de naam van de webshop. Deze resultaten worden ook wel de Product Listing Ads genoemd (PLA). Consumenten die op deze PLA klikken, zullen naar de betreffende productpagina gestuurd worden waar het product kan worden gekocht. Voor een totaaloverzicht, de Google Shopping resultaten, kan men ook in het menu op ‘shopping’ klikken. Op deze pagina kan de consumenten vergelijken en de ratings van de webshops zien. Zodra iemand op een PLA of Google Shopping resultaat klikt, moet je als adverteerder voor deze klik betalen.

 

Hoe werkt het?

Het zou niet handig zijn als Google bij elke zoekopdracht elke pagina van alle webshops zou moeten bekijken om te beoordelen of deze een match vormt met de zoekopdracht. Daarom moet je als webshopeigenaar een bestandje met een opsomming van jouw producten aanleveren: de product feed. Google kan op deze manier de zoekopdracht matchen met wat jij in je product feed hebt staan. Zorg daarom dus voor een zo compleet mogelijke product feed! Als adverteerder kies je met Google Shopping dus niet op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden waar je advertenties bij schrijft, zoals in Google Adwords.

Hoe word je gevonden?
Hoe kun je er nu voor zorgen dat je gevonden wordt op de producten die jij aanbiedt? Dat kan op verschillende manieren:

  • Het instellen van een CPC (cost-per-click): bepaalde producten en/of campagnes worden eerder op Google Shopping getoond bij een hogere CPC. Op deze manieren heb je controle over je campagne.
  • Het aangeven van prioriteiten: hoe hoger jij de prioriteit instelt van je Google Shopping campagne, hoe meer kans op vertoning van je producten, ongeacht je CPC.
  • Google Merchant Center: door middel van het analyseren van de gegevens in het Google Merchant Center kun je beoordelen of je campagne bijgesteld moet worden. Zijn je producten bijvoorbeeld niet zichtbaar? In het Merchant Center kun je zien waar dit aan ligt.

Meer weten over Google Shopping? Neem dan contact op met Realimpact! Bel ons op 026-2100.202 of mail naar: info@realimpact.nl. Een berichtje op Facebook of Twitter kan natuurlijk ook!


Referenties

Maximumbeauty
"Wij krijgen door de inzet van Realimpact maandelijks nieuwe klanten binnen. Wij zijn zeer tevreden met de inzet en betrokkenheid van onze adviseur. Helder, meedenkend, transparant en zakelijk!"
- Schoonheidssalon Maximum Beauty, Rotterdam

Onze specialisten

Femke Postma
Junior Online Marketeer
Femke
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV