•  

Dynamische websites: content in beweging.

25 November 2014

Dynamische websites zijn populairder dan ooit. Maar hoe werken dit soort sites precies? Lees meer over dynamische websites in het blog van Realimpact!

Een webpagina die just-in-time wordt samengesteld, op het moment dat de bezoeker de pagina opvraagt (bijvoorbeeld via een zoekopdracht in Google); dat is waar het bij dynamische websites om draait. De content wordt op de juiste plaats en op het juiste moment gepresenteerd, op basis van de interesse van de bezoeker. Populaire artikelen worden visueel groter getoond en verschijnen op een toppositie op de website. Op deze manier beïnvloeden gebruikers de inhoud op een website en bepaalt de inhoud het design.

Bij het plaatsen van content op een dynamische website is het van belang om goed na te denken over de presentatie. Steeds meer mensen maken gebruik van een mobiele telefoon of tablet om informatie op te zoeken. Deze mobiele gebruiker heeft andere behoeften dan gebruikers op een pc of laptop; zij zijn vaak op zoek naar een beperkte hoeveelheid informatie en zoeken daarom veel gerichter. Idealiter zou de website de content dus filteren en zich aanpassen aan de gebruiker en zijn device. Bedenk dus wat je laat zien en in welke volgorde.

Het voordeel van dynamische websites is dat deze het voor niet-technische mensen makkelijker maken dynamische content te plaatsen. De formules die bepalen hoe de website zich aanpast op het gedrag van gebruikers, is vooraf bepaald en gescheiden van de inhoud. De webredactie hoeft dus niet vooraf een lijst met gebruikersgroepen vast te stellen, aangezien dynamische websites op basis van inhoudelijke regels worden opgesteld. Zo kan de webredactie zich dus enkel blijven richten op de inhoud. Overigens is het dan wel van belang om een dynamische website op te bouwen vanuit een goed Content Management System. Hieronder volgen enkele tips voor het bouwen en onderhouden van een goede dynamische website:

Doelgroeponderzoek: maak persona's aan en vergelijk de uitkomsten hiervan met gegevens uit Google Analytics.
Personaliseer je content: Bedenk regels hoe de verschillende content aan de verschillende bezoekers moet worden aangeboden. Denk hierbij aan mate van engagement of aankoopintentie.
• Houd voor ogen dat de bezoeker de layout bepaalt. Ontwerp dus geen template met een vaste structuur.
• Zorg voor een goed Content Managment System (CMS). Op deze manier ben je in staat de site zelf te categoriseren en te onderhouden.

Hulp nodig bij het inrichten van een goede dynamische website? Of meer weten over het maken van relevante content? Neem dan contact op met Realimpact. Bel ons op 026-2100.202, mail of stuur een berichtje op Facebook, Linkedin of Twitter.

 


Referenties

marja
"Het verbetertraject van onze corporate website Movisie.nl was een hele uitdaging. Mede dankzij de inbreng van Realimpact zijn er grote stappen gemaakt en kunnen we er weer een hele tijd tegenaan."
- Marja van Middelaar, MOVISIE

Onze specialisten

Ina Lambrecht
Social Media Expert
ina
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV