•  

Dubbele content? Gebruik de Canonical URL

29 July 2015

Wat is een Canonical URL?
Een Canonical URL is niets anders dan een URL waarvan je aan Google doorgeeft dat deze specifieke URL moet worden geïndexeerd. Dit geef je aan in het geval dat dezelfde content op meerdere webpagina’s voorkomt. Google vindt ‘dubbele content’ ongewenst, en daarom kan dit nadelige gevolgen hebben voor de positie op de SERP’s. Het aangeven van de bewuste Canonical URL mag dus niet worden overgeslagen.

Voorbeelden van dubbele content:
Stel je bent een webshopeigenaar. Via Google Analytics voer je een A/B-test uit om uit te vinden welke content de beste conversie realiseert. Aangezien tijdens een A/B-test wordt gewerkt met twee dezelfde webpagina’s, waarin slechts een minimaal verschil zit, heb je te maken met dubbele content. Het verschil kan bijvoorbeeld slechts zitten in de kleur van de Call-to-action-buttons. Je wilt weten welke kleur de bezoekers meer triggert om door te klikken naar de conversiepagina.

Sommige webmasters hebben meerdere domeinen (websites). Het gebeurt nog wel eens dat webpagina’s van het ene domein naar het andere worden gekopieerd. Ook dan is er sprake van dubbele content.

Dubbele content, wat nu?
Goed, je hebt dus te maken met dubbele content, en hoe moet je dan vervolgens handelen? Het probleem is dat de robot van Google meerdere URL’s tegenkomt, met daarin dezelfde content. Beide pagina’s worden geïndexeerd met een reële kans dat de pagerank over die pagina’s wordt verdeeld. In het meest ongunstige geval, worden beiden pagina’s zelfs helemaal niet geïndexeerd. Nadelige gevolgen voor de SEO dus. Met een Canonical URL voorkom je dit. Dit doe je door aan Google aan te geven welke URL (webpagina) moet worden geïndexeerd. Dit doe je door de tag

 <link rel=”canonical” href=http://www.jouweigenwebsitenaam.nl/naamsubpagina/” />

tussen de <head>en </head>-sectie van de webpagina te plaatsen. Dit kun je handmatig doen in de HTML-code van je webpagina, maar veel CMS’en hebben daar een gebruiksvriendelijkere methode voor. Bij een A/B-test is het voor de rapportages eveneens belangrijk om in Google Analytics de Canonical URL aan te geven. Deze analyticshandeling valt voor nu even buiten de scope van dit blog. In een volgend blog, vertellen we je meer over Google Analytics. Wij wensen je wederom veel SEO-succes!

Meer weten over SEO en Google? Neem contact op met Realimpact. Bel ons op 026-2100.202 of stuur een mailtje naar info@realimpact.nl 

Over de auteur
Rietje Plugge (Linkedin profiel) schrijft als SEO tekstschrijver bij Realimpact en blogt over ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie en content marketing.

 


Referenties

marja
"Het verbetertraject van onze corporate website Movisie.nl was een hele uitdaging. Mede dankzij de inbreng van Realimpact zijn er grote stappen gemaakt en kunnen we er weer een hele tijd tegenaan."
- Marja van Middelaar, MOVISIE

Onze specialisten

Jwan Shiho
Accountmanager
jwan
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV