•  

De off-page factoren van een webpagina

3 September 2016

Off-page factoren van je webpagina, zijn simpel gezegd alle factoren die niet op je webpagina voorkomen. Externe factoren waar je zo op het oog geen invloed op hebt? Of wel? Er zijn wel degelijk manieren voor en daar gaan we in dit blog dieper op in.

Welke factoren zijn on-page of off-page?
De termen zeggen het eigenlijk al. On-page factoren zijn die factoren die je zelf beheert op de webpagina en waar je dus directe invloed op hebt. Je totale contentbeheer. Denk aan: tekstopmaak, afbeeldingen, toepassen van semantiek, gebruik van zoekwoorden, interne linkstructuur enz. En als je het goed doet, pas je bij dit alles ook de SEO toe.

Off-page factoren zijn die factoren die niet direct op je webpagina staan, maar wel degelijk meetellen voor de SEO. Voorbeelden hiervan zijn: linkbuilding, likes en shares via social media.

Wel of geen invloed op de off-page factoren?
Door de term off-page kan de indruk worden gewekt dat je deze factoren niet kunt beïnvloeden, maar niets is minder waar. Je hebt er wel degelijk invloed op. We noemen enkele manieren:

  • Linkbuilding
    Via Linkbuilding kun je heel gericht ervoor zorgen dat er vanuit een webpagina met een hogere pagerank een doorverwijzing staat (externe link) naar jouw webpagina. En zoals je misschien (al) weet, ontvangt jouw webpagina een stukje pagerank van deze externe pagina. Dit heeft een gunstig SEO-effect. Via de links hierboven, en met ons blog Search Engine Optimization (SEO), de basistips leer je meer over Linkbuilding.

  • Inzet van social media
    De inzet van social media mag niet ontbreken. Wanneer je social media inzet, doe je min of meer al aan linkbuilding. Stel je plaatst een inleidend en aanlokkelijk bericht met een link naar jouw webpagina. De inleiding gebruik je om de aandacht en nieuwsgierigheid op te wekken. De link verwijst naar het hele bericht. Belangstellenden moeten hierdoor doorklikken naar jouw webpagina.

Let op: de pagerank van social media zal niet worden doorgegeven, maar hoe meer belangstellenden er doorklikken, hoe meer Google jouw webpagina als ‘populair’ beschouwt. Weer een gunstig SEO-effect dus.

Likes en share via social media
Veel likes, shares en mentions via social media hebben eveneens een gunstig effect op de SEO. Hieronder vind je enkele tips om jouw content in de ‘spotlights’ te krijgen:

  • Let op je timing en weet waar je doelgroep zit. Zit je doelgroep bijvoorbeeld op Facebook of juist op LinkedIn. Of op beide? Bij timing kun je denken aan: seizoensgebonden berichten, uitgaanstips posten vlak voor het weekend, reisverhalen vlak voor de vakantieperiodes, actuele berichten.
  • Kies de juiste tone-of-voice die past bij de doelgroep. (bijvoorbeeld: formeel of informeel, informatief of wervende teksten).
  • Stel jezelf steeds de vraag: ‘Waarom zou mijn doelgroep mijn bericht willen liken of sharen?’ (Geef je een korting bij een bepaald aantal likes? Is het bericht relevant voor het netwerk? Waarom mag niemand dit bericht missen?) What’s in it for them?
  • Herhaling (repost) van je bericht kan nooit kwaad. De kans dat je hierdoor meer mensen bereikt neemt toe.
  • Speel in op de actualiteit en trends.
  • Bekijk de berichten van een populaire concurrent. Waarom is deze populair? Wat is de strategie enz.

Succes!

Over de auteur
Rietje Plugge (Linkedin profiel) schrijft als SEO tekstschrijver bij Realimpact en blogt over ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie en content marketing.


Referenties

marte
"De samenwerking is PARSHIP zeer goed bevallen. Het project is professioneel opgepakt en we zijn voorzien van deskundig advies over de gehele linie."
- Marte Arink, Parship

Onze specialisten

Juul Dijkhuis
Financieel blogger
juul dijkhuis
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV