•  

Buitenlandse klanten trek je zo!

30 September 2014

Wanneer je met een website buitenlandse klanten wilt trekken, houd je uiteraard rekening met een aantal factoren. Denk aan een andere cultuur, taal (of ander taalgebruik), zoekgedrag en doelgroep. Maar ook bestaat de kans dat je doelgroep in het buitenland een andere zoekmachine gebruikt dan Google. Dit ondanks dat Google de wereldmarkt domineert.

Via Google Analytics kun je monitoren welke zoekmachine jouw doelgroep gebruikt.Merk je dat jouw doelgroep veel gebruik maakt van een andere zoekmachine? Dan is het misschien nodig om je website passend te optimaliseren voor die zoekmachine. In dit blog help ik je alvast op weg met wat informatie over Bing en Yahoo.

Bing
De zoekmachine Bing (van Microsoft) bezet wereldwijd, qua marktaandeel, de tweede plek op de lijst van de zoekmachines. Vooral binnen de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk wordt er veel gebruik van gemaakt.

Wanneer je eenzelfde zoekopdracht intikt in Bing en Google, is de kans groot dat je al snel merkt dat de algoritmes verschillen. Pagina’s die in Google een veel lagere positie hebben, staan nu relatief bovenaan in de SERP van Bing. De SEO van beide zoekmachines verschilt niet veel van elkaar. Wat belangrijk is voor Google, is vaak ook net zo belangrijk voor Bing. Denk aan pagerank, relevantie, interne- en externe links enz.

Bing is wel specifiek gevoelig voor de volgende punten:


• Spel- en grammaticafouten;


• Exacte zoekwoorden in plaats van breed inzetbare;


• De leeftijd van de website speelt een relevante rol en de extensies .edu en .gov hebben een streepje voor;


• Het ontbreken van sharebuttons naar de diverse Social Media kan een negatief effect hebben.

Voor het laatste punt is er 1 om rekening mee te houden, omdat Bing veel meer gericht is op Social Media-search dan Google. Maak ook zeker optimaal gebruik van de webmastertools van Bing, zodat je meer tips en tricks krijgt over hoe Bing precies werkt.

Via Windows 8 (telefoons) wordt er ook gezocht via Bing. Het zal mij niet verbazen dat daardoor het Bing-aandeel in Nederland toeneemt, maar dit terzijde.

Yahoo!
Yahoo! is niet meer. Dat wil zeggen, Yahoo! is een paar jaar geleden samengegaan met Bing. Wel beheert Yahoo nog ‘zelfstandig’ een eigen advertentienetwerk Yahoo Search Marketing, waarbij overigens ook gebruikt wordt gemaakt van de Bing zoekmachine. Je kunt dit advertentienetwerk vergelijken met Google Adwords.

En natuurlijk Google zelf
Zoals ik al eerder aangaf, is Google de leider binnen de wereldmarkt van de zoekmachines en blijft het lonend om je daar op te richten. Meer over hoe de SEO voor Google werkt, lees je in mijn eerdere SEO- en Googleblogs.

Tot slot
Natuurlijk zijn er nog veel meer zoekmachines die in het buitenland worden gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan DuckDuckgo, Hotbot, Excite en dergelijke. De marktaandelen van deze zoekmachines zijn zo klein, waardoor optimalisatie hierop niet echt lonend is.

Over de auteur
Rietje Plugge (Linkedin profiel) schrijft als SEO tekstschrijver bij Realimpact en blogt over ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie en content marketing.


Referenties

Maximumbeauty
"Wij krijgen door de inzet van Realimpact maandelijks nieuwe klanten binnen. Wij zijn zeer tevreden met de inzet en betrokkenheid van onze adviseur. Helder, meedenkend, transparant en zakelijk!"
- Schoonheidssalon Maximum Beauty, Rotterdam

Onze specialisten

Gerbrand van Barneveld
Adviseur Internet Strategie
gerbrand van Barneveld 300x201
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV