•  

AIDA in e-mail

15 September 2012

Een traditioneel ezelsbruggetje voor de effectiviteit van berichten is samengevat in het AIDA model. De essentie hiervan kunt u prima inzetten voor een e-mailmailing. Probeer bij het schrijven van de items de alinea's niet langer te maken van vier of vijf regels, aangevuld met een 'lees-verder' naar uw website.

Het AIDA model staat voor:

A attention: aandacht trekken
I interest: belang aantonen
D desire: verlangen opwekken
A action: tot actie aansporen

U trekt de aandacht van de lezer door middel van een opvallend, wervend begin. Daarna zorgt u ervoor dat de lezer interesse krijgt door middel van het noemen van de voordelen.

Vervolgens wekt u, door argumenten aan te geven, het verlangen bij de lezer op om verder te lezen. U zet hier de zojuist gewekte interesse om in een verlangen. Maak gebruik van zinnen als: als u dit doet dan heeft u dat en dat voordeel.

Spoor ten slotte de lezer aan actie te ondernemen en daadwerkelijk respons te geven.

Ook kunt u het AIDA model wat letterlijker nemen en per letter (van het AIDA model) een alinea (in uw mailing) maken.

Uitbreidingen van AIDA

Het AIDA model is in de loop der tijd uitgebreid en veranderd. Een recente uitbreiding betreft de S van satisfaction, ofwel tevredenheid. De veronderstelling hierbij is dat om tot een langere termijn relatie te komen, de klant ook tevreden moet zijn gesteld. Er wordt dan gesproken van het AIDAS model.

Ook wordt wel de C van conviction of overtuiging ingevoegd. Na het creëren van interesse moet een mailing dan in overtuiging resulteren. Dit wordt het AICDA of zelfs het AICDAS model genoemd.

Een ander nieuw inzicht over het AIDA model betreft de volgorde. Voor sommige producten en diensten kan de volgorde van de verschillende stappen anders zijn dan het A-I-D-A patroon. Zo kan een verlangen bij sommige producten voorafgaan aan de interesse- of de attentiefase. Het feit dat iemand een product of dienst al geprobeerd heeft, kan er dan voor zorgen dat hij meer interesse in de mailing heeft en met behulp hiervan (achteraf) zijn interesse en verlangen rechtvaardigt.


Referenties

marja
"Het verbetertraject van onze corporate website Movisie.nl was een hele uitdaging. Mede dankzij de inbreng van Realimpact zijn er grote stappen gemaakt en kunnen we er weer een hele tijd tegenaan."
- Marja van Middelaar, MOVISIE

Onze specialisten

Ina Lambrecht
Social Media Expert
ina
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV