•  

Offline verslaat online (nog steeds)

31 August 2017

De winkelstraat is qua aanbod de afgelopen jaren flink veranderd. Maar wat zijn de redenen waarom fysieke winkels nooit zullen verdwijnen?

Fysieke winkels hebben een belangrijke rol in de customer journey. Verschillende onderzoeken tonen aan dat deze rol prominent is.

Afrekenen en meenemen
Queen schreef er een nummer over ’I want it all, and I want it now’. Hoe snel online retailers ook zullen worden, de transactie in een stenen winkel is niet te evenaren. En het is een van de belangrijkste factoren waarom mensen kiezen voor de winkelstraat: onderzoek van ABN Amro toonde aan dat 62 procent van de consumenten het één van de belangrijkste redenen vindt om offline te shoppen in plaats van online.

Zintuigen geven doorslag
Ruiken, proeven en voelen is voor mensen belangrijk. Dé grootste uitdaging voor online en al decennia gesneden koek voor stenen winkels. Daarom is de retour online ook zo gigantisch, de beleving valt vaak tegen. Een kledingstuk past niet, voelt niet fijn of heeft een andere kleur dan op de foto. Wederom een doorslaggevende reden om naar de fysieke winkel te (blijven) gaan.

Online gaat offline
Verschillende online concepten kiezen voor de uitbreiding van hun customer journey door het toevoegen van een fysiek verkooppunt: denk aan Coolblue, Fietsenwinkel.nl en Neckermann. Ook deze retailers zien het belang van de fysieke winkel. CEO en oprichter van Coolblue Pieter Zwart: ‘De fysieke winkels groeien momenteel harder dan onze online winkels. Er zijn namelijk bepaalde doelgroepen die het erg prettig vinden om naar een fysieke winkel te gaan.’ Het verschil tussen een traditioneel verkooppunt en dat van Coolblue zit volgens Zwart in de rol die de winkel vervult: ‘We hebben een hele goede website, de winkel is daar een verlengstuk van.’

Offline is contact
Mensen blijven kuddedieren. We zoeken elkaar op en we willen contact met elkaar. Ondanks wisselende meningen over de kwaliteit op de werkvloer is er een grote groep mensen die het belangrijk vindt om zich te kunnen laten adviseren op de winkelvloer. En dat gaat nog niet altijd even goed via het online kanaal.

Offline is vele malen groter dan online
Doordat media veel publiceren over de online omzet zou je het bijna vergeten. De volledige markt die online wordt ingevuld, vertegenwoordigd rond de 9 procent van de volledige markt. Als je verzekeringen en telefoonabonnementen van de omzet aftrekt, hou je nog 5% over. Daar zit nog ruimte voro verbetering.

Meeste touchpoints liggen offline
Veel consument hebben gedurende de customer journey een soortgelijk verloop. Oriënteren, testen of proberen van een product, de aankoop, het ophalen of leveren van een product en wellicht het retourneren van een product. In de eerste fase, de oriëntatie, verslaat het online kanaal het offline kanaal.

Webshops zijn niet winstgevend
Een webshop kun je starten met een klein budget. Dit pluspunt is ook gelijk een nadeel: de concurrentie is moordend. Onderzoek van Shopping 2020 toont aan dat één op de drie webwinkels geen winst maakt. En maar liefst 80% van de online ondernemers heeft nog nooit een modaal inkomen verdiend met zijn webwinkel. Dat onderschrijft de jaarlijkse Twinkle 100 van Twinkle magazine. De top 10 verkoopt samen evenveel als de nummers 11 tot en met 100 samen.

Nieuwsgierig hoe jij wel succesvol kunt zijn met jouw online propositie? Neem dan vrijblijvend contact op voor een oriënterend gesprek met één van onze adviseurs. Nieuwsgierig? Laat je dan terug bellen.


Referenties

rienk
"Na verloop van tijd kwamen er vanuit het online kanaal meer en meer leads binnen. Naast een toename in volume merken we dat gedurende de periode ook de kwaliteit toenam. Een goede investering zonder al te veel overbodige poespas."
- Zeilmakerij Buitink, Duiven

Onze specialisten

Ina Lambrecht
Social Media Expert
ina
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV